Monday, January 25, 2010

شعری که افتخاری سروده بود


چند روز گذشته را در اصفهان بودم . شهری که بسیار دوستش دارم . مثل همیشه با اتومبیل خودم رفتم . تمام مسیر را موسیقی گوش میکردم . لابلای آهنگها یک ترانه هم از علیرضا افتخاری وجود داشت . آهنگی به نام صیاد ."چون صید به دام تو ..." چند بار گوش کردم . ناگهان دلم برای افتخاری تنگ شد . تلفن همراهم را برداشتم و به او زنگ زدم . بسیار خوش اخلاق و دوست داشتنی است . کلی احوال پرسی کردیم . گفت که تنهاست و دلش گرفته . چند بیت شعر گفته بود با قافیه ی "ماهی" . برایم پشت تلفن دکلمه کرد . او آدم احساساتی و زود رنجی است . از اینکه مردم او را به سیاست و سیاسی کاری متهم کرده بودند آزرده بود . از من می خواست که برایش کاری بکنم . ومن گفتم که شما خودتان استاد هستید . البته مردم هم استاد هستند ! اصلا مشکل همین جاست که همه ی ما استاد هستیم و بر خود لازم می دانیم که در تمام صحنه ها حضور غرورآفرین (!) داشته باشیم . هنرمندان کار سیاسی می کنند و سیاست مداران کار فرهنگی . اهالی فرهنگ کار تجاری می کنند و تاجران در کار هنرند . . . ماجرای عجیبی ست برادر . . . به نظر من علیرضا افتخاری هنرمند بسیار بزرگی ست و می توانست یک اسطوره باشد اما . . . نمی دانم

11 comments:

Anonymous said...

kheili khoob bood . merci

arezu .h said...

vaghean ahangaye aghaye eftekhari kheli vase safar khube ,man hata age dar safar ham nabasham vaghti ahangaye ishoon ro goosh midam fekr mikonam dar safaram,khatere ghashangi bood

MB said...

a.eftekhari ostoore hast,baradar reza.
safar khob bod?residan bekheir.

hani said...

haonarmandani mesle aghaye eftekhari kam hastand....man asheghe sadash hastam...

maxi mix said...

ali bood...

harfedel said...

manam movafegham,aslan dalile movajahi nadare paye kasani mesle aghaye eftekhari ro be vadie ke khode aghayon ham tosh mondan va nemidonan mikhan chi kar konan va be khatere in ke khodeshon ghargh nashan hazeran daste hama ro BEGIRAN vared kard,onam kasi mese ishon ke bihashiyeye bihashiyassss.ishon mitonestan ostore beshan heyf ke nazashtan va nemizarann heyffff(dorsa golnan)

طوبی said...

سلام
خوش به حالتون که اصفهان میرید. دلم خیلی واسش تنگ شده. سلام منو بهش برسونید. هم به اصفهان، هم به زاینده رود، اگه آبی توش مونده باشه، هم به زنده رود که همهه آبای زاینده رود رو ریخته تو خودش

این روزا اگه ماجراهای عجیب نبینیم باید تعجب کنیم جناب مهندس
واین شماهایید که از یکی اسطوره میسازید و از یکی...

Anonymous said...

فکر میکنم تقصیر خودشه که به سیاسی کاری متهم میشه.هنرمندان بزرگ همیشه در طول تاریخ در صف مردم ایستاده اند و صله بگیر نبوده اند.صدای افتخاری صدای امید وآزادگی است .امیدوارم دوباره
بتوانیم به ایشان افتخار کنیم.

Anonymous said...

بيچاره آقاي افتخاري چقدر هم دلش مي خواد سياسي نشه همين دو سه روز پيش بود كه رييس دولت اومده بود به شهر ما اصفهان رضا جان نمي دونم اخبار را ديدي يا نه چقدر آقاي افتخاري احمدي نژاد را بغل كرد و حسابي دست هم را مي فشردند و چه كيفي مي كردند خوب اين كارا را مي كنه بعد هم انتظار داره مردم سياسيش نكنند
بيني وبين الله خودت بگو رضا جان ميشه ؟
شايد با اين كاراش نصف هواداراش را كم كرد يكيش خودم

Anonymous said...

صداي جناب افتخاري از معدود صداهايي در موسيقي آوازي سرزمينمان است که تکرار ناشدني است و شايد بتوان صداي او را در رديف اساتيدي چون ظلي ، تاج ، شجريان ، قوامي قلمداد کرد
بنده در جايگاهي نيستم تا بتوانم هنر ايشان را نقد کنم اما هر انسان هنردوستي که کمي علاقه به موسيقي سنتي داشته باشد متوجه مي شود که اکثر آثار جناب افتخاري بازخواني آثار هنرمندان گرانقدري است که به دليل محدوديتهاي موجودامکان پخش آثارشان وجودندارد و جالب تر آنکه حتي يادي از آنان در آلبومهاي آقاي افتخاري نمي شود
ايکاش جناب افتخاي با حفظ حقوق اين هنرمندان و رعايت صداقت در آثارش که باعث محبوبيت بيشتر در نزد مردم مي شد امروز عنوان استادي را ازهمين مردم دريافت مي کرد
جناب افتخاري ، اميدوارم با تجديدنظر در روشتان وسرمشق قرار دادن زندگي و منش اساتيد بزرگي چون تاج و شجريان که شما از شاگردانشان بوده ايد، نامي از خود در هنر اين ديار باقي بگذاريد

من said...

من برخلاف عادت طبیعی هم نسل هام عاشق افتخاریم.

دیگه عاشق شدن ناز کشیدن فایده نداره نداره

دیگه دنبال عاشق دویدن فایده نداره نداره

وقتی/ ای دل/ به گیسوی پریشون می رسی خودتو نگه دار

وقتی/ ای دل/ به چشمون غزل خون می رسی خودتو نگه دار

خودتو نگه دار!