Sunday, April 4, 2010

پیرمرد قصه ها


چند وقت پیش که سردبیر روزنامه ی فرهنگ بودم جشنی به نام شب فرهنگ برگزار کردم . طیف های مختلفی از اندیشمندان کشورمان به بنده منت گذاشته و در آن مراسم شرکت کردند . از استاد محمود دولت آبادی تا استاد عزت الله انتظامی . دوست داشتم تا همایش متفاوتی در دفتر خاطرات مخاطبان ثبت شود . در این میان انگیزه ی برگزاری این جشن متفاوت تر از دیگر ارکان برنامه بود

دلم می خواست تا این بار به جای همه ی یادمان های مشابه که تلاش می کنند بهترین و زیباترین تندیس ها و هدیه هایشان را به ستاره های مطرح و به روز تقدیم کنند از کهنسالان و رنج کشید گان سینمای ایران قدردانی کنم

مجری برنامه من را برای خیرمقدم گفتن به حضار روی صحنه دعوت کرد . از شدت خجالت هیچ حرفی برای گفتن نداشتم ! مگر می شود که رضا کیانیان و مجید انتظامی و ... نشسته باشند و من سخنرانی کنم ؟! دور باد . فقط یک خوش آمد کوتاه گفتم و منتظر ماندم تا اسامی دریافت کنندگان لوح تقدیر و هدیه های ویژه خوانده شود

با خواندن اولین اسم تقریبا نیمی از حاضران در سالن به پاخاستند و مادر بزرگ نازنین سینمای ایران - حمیده خیرآبادی - را تشویق کردند . این رسم برای باقی اسم ها هم تکرار شد . مرتضی احمدی ... فرخ لقا هوشمند ... محمد ورشوچی ... گیتی معینی

تا اینکه آرام آرام به یک نام سختی کشیده و دانای سینما رسیدیم . استاد رضا کرم رضایی

او در ردیف نخست روی صندلی چرخدار با وضعیت جسمانی بسیار وخیم ولی با لبخندی دل ربا نشسته بود

آقای مسعود کیمیایی به احترام کسوت این هنرمند خسته ی تئاتر و سینما روی صحنه آمد و چند جمله ای در وصف او گفت . سپس به اتفاق هم از پله های صحنه پایین آمدیم و رضا کرم رضایی عزیز را در آغوش کشیدیم

او حتی قدرت تکلم را هم از دست داده بود . خم شدم و دستانش را بوسیدم . اشک در چشمهایش موج می زد . مردم به شدتی فراموش ناشدنی تشویقش می کردند . با دستهای رنجورش سرم را به طرف صورتش کشید و پیشانی ام را بوسید

دیروز که خبر پرکشیدن همیشگی اش را شنیدم بغض راه گلویم را بست و یاد آن بوسه ی پر مهر افتادم . بوسه ای که حکایت خستگی و مهر طلبی زمانه بود . چه آسان باران خاطره ها را به رنگین کمان ستاره ها می فروشیم و این رسم روزگار ابری ست ... آری

درگذشت این هنرمند عالی قدر را به خانواده ی بزرگوار او تسلیت می گویم و از شما دوست نازنینم می خواهم که در خیال شبانه ی خودتان فانوس فاتحه ای بر مزار آن پیرمرد قصه ها روشن کنید

34 comments:

برعکس said...

می بینم که شوما هم خواب نداری
ما علافیم می گیریم تا لنگ ظهر می خوابیم
ولی مثل این که شما هم زندگی نداری؟؟؟

یک مسافر said...

خدا رحمتش کنه
مرد نازنینی بود و یک بازیگر خوب و دوست داشتنی

Unknown said...

مرگ گاهی ریحان می چیند

دختری در مزرعه said...

خدایش بیامرزد.. روحش شاد

تابان said...

نوبت ما هم میرسه
یکی یکی باید برگردیم

sahar said...

khoda rahmatesh kone. ey kash ta zamani ke honarmandanemoon hastan ghadreshoon ro bedoonim...
jaye ta'ajobe ke kasi dige soraghe madare cinemaye iran ro nemigire. in mozoo hamishe man ro narahat karde. man asheghe khanome Kheirabadi hastam, va midoonam ke babate bimehriye ye edeyi az mardom deleshoon shekaste. Ey kash mitoonestam faryad bezanamo be honarmandane pishkesvatemoon begam bekhoda ma doosetoon darimo ghadretoon ro midoonim! Faghat nemidoonim chetori sedamoono be gooshetoon beresoonim, hamin!

www.fathihassan.blogfa.com said...

خداوند روح ايشون و همه ي گذشتگان قشر هنرمندان خوب كشورمون رو قرين رحمت كند.انشالله

www.fathihassan.blogfa.com said...

خداوند روح ايشون و همه ي گذشتگان قشر هنرمندان خوب كشورمون رو قرين رحمت كند.انشالله

سنا said...

خدایش بیامرزد
ان شاالله بقای عمر خانواده اش
سنا

سميرا حسيني نژاد said...

به نام خدا

سلام عمو رضا . من اين خبر رو تو وبلاگ هنرمندان خوندم . هميشه ايشون و دوست داشتم . شايد باورتون نشه با اينكه به ايشون مهر مي ورزيدم تا ديروز اسمشون و نمي دونستم . شايد به خاطر كم لطفي خودم باشه يا به خاطر بي مهري رسانه و حضور كم رنگ ايشون توي برنامه هاي تلويزيوني باشه . نمي دونم ولي الان افسوس مي خورم . ازت خواهش مي كنم هر وقت رفتي بهشت زهرا(س) حتما به جاي من يك فاتحه براي ايشون بخون . الان ديگه نمي دونم چي بايد بگم . فقط اينكه روحش شاد و يادش و نامش ماندگار .

خداوندا قلبهايمان را تاريك و تباه نكن بعد از آنكه هدايت فرمودي آمين

hami said...

سلام. بله آقای کرم رضایی بازیگر خوبی بود.
چه خوب بود قبل از مرگشان به یادشان باشیم و از آن ها حمایت کنیم

زهرا 21 ساله تهران said...

خدایش بیامرزد...!

رُژیار said...

با حوندن مطالبت مطمئن شدم که تنها راه شناختن آدما نوشته هاشون، همیشه فکر می کردم یه آدم سطحی و خود شیفته ای اما حالا بابت قضاوتم عذر می خوام... در ضمن سریال دارا و ندار رو دوست داشتم یه کم بی رحمی کردی...

فاطمه* said...

دستت درد نکنه که باعث شدی فاتحه ای از زبانمون برای ایشون جاری کنیم ... خدا بیامرزدشون .../

Anonymous said...

خدا رحمتش کنه خیلی هنرمند دوست داشتنی بود ولی کاش قبل از فوت ایشون در زمان مریضی هم حداقل نصف این ابراز احساسات که الان میشه اون موقعه هم میشد ظاهرا هنرمندان تا زمانی که فعالیتی دارند ارزش دارند بعدش ...
Amir gh

amir said...

از وبلاگت خوشمان آمد!

Unknown said...

سلام آقای رشیدپور نمی خواین نظر سنجی جدید بزارین؟
بد نیست اگر راجع به برنامه های عید باشه
موفق باشید.

د یبا said...

روحشون شاد یادشون ماندگار ...

خرنامه said...

حرف نداری آقای رشیدپور

رضا said...

تا که بودیم نبودیم کســـی
کشت ما را غم بی همنفسی

تا که رفتیم همه یار شدند
خفتـــه ایم و همه بیـدار شدند

قدر آیینه بدانیم چو هست
نه در آن وقت که اقبال شکست


آقا رضا به شما وهمه جامعه فرهنگی وهنری کشور تسلیت میگم
خدایش رحمت کند این هنرمند دوست داشتنی را

آرمان said...

سلام
نمي دونيد چه قدر خوشحال شدم كه ديدم مطلب جديد گذاشتيد و از تصميم كنار كشيدن منصرف شدسد.
ينده هم از درگذشت مرو رنج ديده سينما ايران متاسف شدم!!
در ضمن، همشهري گلم ازت خواهش مي كنم " كم گتيمُ"باشه؟

Anonymous said...

آقا ما یک جوان دپرس گم شده داریم چند وقتیه خبری ازش نیست حتی در رادیو که عاشقش ودر هر حال به رادیو میره ازش خبر .فرزاد حسنی رو میگم کلا خیلی ساکت شده روزه سکوت گرفته 3 سالی میشه ببینم میدونی زنده هست یا نه اگه خبری ازش شد سلام ما رو بهش برسون قربانت موفق باشی

arezu .h said...

سلام آقای رشید پور
از اینکه خبر در گذشت این هنرمند بزرگ رو بهمون اطلاع دادید واقعا ازتون سپاسگزارم
واقعا متاثر شدم.من فیلم های بسیار کمی از ایشان دیدم
ولی این خبر برایم نا باورانه بود
جه خاطره زیبایی از ایشان برایمان نوشتید.واقعا ازتون سپاسگزارم که مراسمی برای هنرمندان عزیز کشورمون برگزار کردید و از این بزرگواران قدر دانی کردید.انگیزه شما از برگزاری این مراسم که نوشته بودید تقدیر از هنرمندان کهنسال و پیشکسوت بود بسیار جای تقدیر دارد.و چه زیبا نوشتی برایمان از لحظه های خاطره انگیزتان با این هنرمند عزیز.
من هم در گذشت این هنرمند عزیز رو به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری ایران تسلیت عرض می نمایم.
و بدانیم مرگ پایان کبوتر نیست .........
رحمت الهی نثار روحش باد
و روحش شاد شاد....
آرزو حق پناه

sahar said...

روحش شاد ..

سبز آسمانی said...

موقعی که زنده بود من نمی شناختمش اصلا حرفی هم ازش نبود. حالا مرحوم شده تو همه جاازش مطلب می نویسن
بی خود نیست میگن ما ایرانیا مرده پرستیم

hakime said...

سایه جان رفتنی هستیم بمانیم که چه

زنده باشیم و همه روضه بخوانیم که چه؟

درس این زندگی از بهر ندانستن ماست

این هـمه درس بخوانیم و ندانیم که چه؟

خود رسیدیم به جان نعش عزیزی هر روز

دوش گـیریمـــو بخاکش برسانیم که چه؟

پی این زهر حلاحل به تشخص هـــر روز

بچشیم و به عزیزان بچــشانیم که چه؟؟

دور سر هلــهله هاله شاهـــین اجـــــــل

ما به سرگیجه کــبوتر بپرانیم کــه چـــه؟؟

کشتی ای را که پی غرق شدن ساخته اند

هی به جان کندن از این ورطه برانیم که چه؟

قسمت خرس و شغال است خود این باغ مویز

بی ثمر غوره ی چشمی بچلانیم که چه؟

ما طلسمی که خدا بسته ندانیم شکست

کاسه و کوزه سر هم بشکانیم که چه؟؟؟

شهریارا .دگــران فاتحه از ماخــــــــوانند

ما همه از دگران فاتحه خوانیم که چه؟
.
.

خدا رحمتش کنه.....

Anonymous said...

با عرض سلام خدمت هنرمند محبوب و مودب ایران
سال نو بر شما و خانوادتان مبارک
گروه تئاتر سوال ضمن تسلیت درگذشت این هنرمند توانا به شما،متقاضی است که از وبلاگ این گروه دیدن فرمایید که بی صبرانه در انتظار حمایت و توجه شما و امثال فرهیختگانی چون رضا رشیدپور هستیم.
با تشکر فراوان
امیررضا جلالی به نمایندگی از گروه تئاتر سوال
www.questiong.blogfa.com

Far!d said...

خدا رحمتش کنه...بازی بیاد ماندنی استاد کرم رضایی در فیلم همسفر همیشه در اذهان باقی خواهد ماند....

zeinaliiman@ymail.com said...

سلام رضا رشید پور عزیز

چند روزی از اولین و آخرین کامنتم
در وب نوشتت می گذرد . دعوت کردم که نامه ام که برای تو بود
را بخوانی و بعد با یک کامنت خصوصی خبرم کنی .
اما....
با خودم فکر کردم شاید شو من مورد علاقه ام ما را قابل نمی دونه .
دوباره با خودم گفتم این چه حرفیه می زنی پسر .
این که تو ازش دعوت کردی داش رضای خودمونه .
این را گذاشتم که بگم : لطفا تصویر ستاره را در ذهن من ویران نکن رفیق
http://www.iman-zeinali.blogfa.com

zeinaliiman@ymail.com said...

سلام رضا رشید پور عزیز

چند روزی از اولین و آخرین کامنتم
در وب نوشتت می گذرد . دعوت کردم که نامه ام که برای تو بود
را بخوانی و بعد با یک کامنت خصوصی خبرم کنی .
اما....
با خودم فکر کردم شاید شو من مورد علاقه ام ما را قابل نمی دونه .
دوباره با خودم گفتم این چه حرفیه می زنی پسر .
این که تو ازش دعوت کردی داش رضای خودمونه .
این را گذاشتم که بگم : لطفا تصویر ستاره را در ذهن من ویران نکن رفیق
http://www.iman-zeinali.blogfa.com

Maryam said...

Bazam be shoma!

Adam ke be senne piri mirese delesh

be ye hamchon chiz haye khoobi

khosh mishe va ehsas mikone hanooz

zendast.

ماهان said...

سلام
خدا بیامرزدش...
راستی سال نو شما هم مبارک

Unknown said...

سلام بر شما
نمی دانم شما هم با من هم عقیده هستید یا نه ولی من حس می کنم این روزها عزیزان ما تند تند از پیش ما می روند. انگار همین دیروز بود که " خسرو شکیبایی" با آن صدای دلنشین و سبز رفت.پیمان ابدی و شوق تماشای مجموعه هشدار برای کبری 11و یا حتی قبلتر ها هادی اسلامی ، منوچهر حامدی ، فرهنگ مهر پرور، علیرضا توپچیان و خاطره غورباغه سبز،علی حاتمی و خاطره هزار دستان ، رسول ملاقلی پورو میم مثل مادر، پوپک گلدره و دریایی که به دریا پیوست، منوچهر نوذری که دیگر از وقتی رفته در مسابقه هفته خاطراتمان چراغ دل ما خاموش شد.نعمت اله گرجی با آن خنده زیبا و دوست داشتنی. نمی دانم چه وقت و چه روزی نوبت به ما میرسد . ای کاش این خبر هم مثل خبر خداحافظی شما دروغ ( شوخی) بود.
خدایشان بیامرزاد

Anonymous said...

ببین باز هم تناقض در افکارت وجود داره قبلا هم گفته بودم تو یه جا میگی من فیلم ده نمکی رو جلو خانم بچه ها نمی تونستم نگاه کنم نمی دونم حرف بد داشت حالا رضا کرم رضایی رو میگی به به ایا رضا کرم رضایی در فیلم فارسی های زمان شاه بازی نمی کرد هر چند اون فیلم ها شرف داشت به صد تا امثال یوزارسیف لابد فردا عنایت بخشی هم بمیره می گی این کسی بود که همیشه در نقش عابد و زاهد بود نخیر فیلم های زمان شاهشم دیدیم فیلمش