Tuesday, April 13, 2010

بازهم عمو خسرو


شاید جالب باشد بدانید که مرحوم خسرو شکیبایی یک برادر بزرگتردارد . ساکن منطقه ی باغشمال تبریز . یکی از مدیران دانشگاه آزاد . چند سال پیش به همراه عمو خسرو یک شب مهمان خانه شان بودیم . خانواده ای مهربان و صمیمی هستند . خیلی از اقوام برای دید و بازدید آمده بودند


همگی دور سفره تشستیم و دست پخت بی نظیر همسر محترم آقای شکیبایی را نوش جان کردیم ! عمو خسرو هم کلی از غذا تعریف کرد .... آقای شکیبایی خبر داد که بعد از شام یک مهمان ویژه دارد . استکان چای را نصفه خورده بودیم که در زدند


آن مهمان ویژه عاشیق حسن بود - آذریها به نوازنده ها و خواننده های فولکلور عاشیق می گویند - با نجابت فراوان به سمت عمو خسرو آمد و با او روبوسی کرد و رفت یک گوشه ی اتاق نشست . به خواهش صاحبخانه ساز دلنوازش را کوک کرد و آماده ی هنرنمایی شد . همه مان برایش دست زدیم و به انگشتان جادوگرش خیره شدیم . صدای ساز او روح را نوازش می داد و مخمل آوازش آرامش می بخشید .... نیم ساعتی در گوشه ی آسمانی هنر اصیل جاخوش کردیم و تازه شدیم


حالا عاشیق حسن ساز را کنار گذاشت و ما همه با اشتیاق تشویقش کردیم


عمو خسرو کنار من نشسته بود . ناگهان از صندلی برخاست . رفت و درست روبروی عاشیق حسن به زانو نشست . خم شد و دستهای اورا بوسید . از این حرکت خسرو خان شگفت زده شدم . برگشت و کنارم نشست . کنجکاوی را در نگاه من فهمید . با آن صدای بی نظیر به آرامی در گوشم این جمله را زمزمه کرد ..... من دست خدا رو بوسیدم که روی انگشتهای این مرد غلتیده بود


هنوز لمس آن بداهه ی شور انگیز از خسرو شکیبایی چشمانم را تر می کند

54 comments:

arezu .h said...

سلام آقای رشید پور
خاطره بسیار زیبایی بود
و چه زمزمه زیبایی از این هنرمند بی همتا
آقای خسرو شکیبایی هنرمند بی نظیری بود که خیلی زود از میان ما رفت من تمامی فیلم های ایشون رو دوست داشتم و نگاه می کردم.وقتی از عمو خسرو نوشتید نا خود آگاه این اشعار به ذهنم آومد
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
نغمه های عمو خسرو هیچ وقت فراموش نخواهد شد
روحش شاد و یادش گرامی باد
در ضمن آقای رشید پور من اکثر اوقات در نوشتن برای خاطره های شما کم میارم
خاطره های شما فقط بیان یک خاطره نیست
خاطره هایست بسیار هنرمندانه وبا قلم بسیار زیبا که از زبان هنرمند فرهیخته ای چون شما نوشته می شه اون هم درباره هنرمندان پیشکسوت و بزرگ کشورمون
خاطره هایی که نکته به نکته اون زیبا و آموزنده هست
فقط می تونم بگم ازتون واقعا سپاسگزارم
با تقدیم احترام _آرزو حق پناه

فریده said...

سلام...
حال ما خوب است ولی تو باور نکن!
نمی دانم شاید فکر کنید مرده پرستم ولی من همیشه دوستش داشتم.وقتی رفت شکستم،تهی شدم،گریستم از ته دل ،دلی که از بچگی هایم جایگاه او بود با اینکه از نزدیک ندیده بودمش!مراد بیگ قهرمان قصه های من رفت و ما را با خاطراتش تنها گذاشت.حالا هر وقت به یادش می افتم جز خواندن قرآن و ریختن اشک کاری نمی توانم کنم.زندگی اجبار است یا مرگ؟!!!!!!!
روزی روزگاری حمید هامون یک بار برای همیشه آمد و میهمان خانه سبز دلهایمان شد.سرزمین سبز ما او را دوست داشت صدایش را که عاشقانه می خواند اشعار سهراب را.دلهمایمان را شکار کرد و شد مدرس همه چیزهای خوب!و ما چه عاشقانه از او آموختیم که مشق عشق را بر کاغذ بی خط زندگی بنویسیم.و با نوشیدن نسکافه داغ داغ ،دل شکسته از زندگی لذت ببریم.پرواز را به خاطر بسپار یم و همنوای ناله سوت ترن روزگار فریاد برآریم :دیوانه وار ،همچون انسانهای روانی ،تو را ای پری خوبیها دوست داریم.
.............................
آقای رشیدپور کامنت قبلی ام بی پاسخ ماند!

sahar said...

khatereye zibayi bood. hanooz ke hanooze bavaram nemishe ke khosrow shakibayi, in honarmande doost dashtani dige dar beine ma nist....

دختری در مزرعه said...

خدا رحمتشون کنه.. خاطره های زیبایی رو می نویسید..
راستی ای کاش نظر سنجی بر اساس حروف الفبا بود.

Anonymous said...

آقاي رشيد پور عزيز

من همونم که ازتون خواهش کردم بازهم از خاطراتتون با خسرو عزيز بنويسيد. امروز صبح که با دلتنگي هميشگي به وبلاگتون سرک کشيدم به حدي جا خوردم و شوککککه شدم که ي لحظه حس کرم قلبم تو دهنم ميزنه!هر دو دستتون رو مي بوسم که چشم دل من و خيليهاي ديگه رو روشن کرديد.به خدا خيلي آقايي.
الهي خدا خودش براي شما جبران کنه. انقدر هيجان زده هستم که نمي دونم چه دعاي خيري براتون بکنم. عاقبت به خير بشيد الهي.
با تمام وجودم ازتون تشکر مي کنم.
باز هم از نور چشمي ما بنويسيد.

panahi said...

سلام
به نظر زمان نظر خحواهی هم مهم . این فیلم هایی که شما برای نظر خواهی گذاشتین هر کدام در زمانهای مختلفی پخش شدند .و در آن مقطع زمانی بهترینها بودند.

Anonymous said...

سلام آقا رضای عزیز
من از بچه های تبریزم عاشیق ها هنرمندان بینظیر و دل پاکی هستند که در خطه آذربایجان هم کم نیستند اما آنطور که باید وشاید مرد ارج و قرب نیستند به هرحال هر هنری که با عشق آمیخته باشد از ذره ذره آن خداوند جاریست . یاشا.

آقای بدیعی said...

مشخص نیست در نظرسنجی شما اخراجیها چه می کند و چطور فیلمی از عباس کیارستمی در این لیست وجود ندارد.حتی موفق ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در بخش کسب جایزه که البته با توجه به اینکه شما عاشق رسانه هستید نه عاشق سینما این رفتار جای تعجب ندارد

Unknown said...

سلام آقای رشید پور
از اینکه یاد عموخسرو همیشه در وبلاگت هست ممنونم چونکه من شیفته صدا و بازیهای زیبای ایشون بودم و اصلا با دیدن فیلم هامون و بازی بینظیر ایشون مسحور جادوی سینما شدم و همچنان پیگیر جدی سینما هستم.
مولود.م

حميد said...

سلام جناب رشيد پور
براي اولين باره كه اينجا ميام
از زماني كه هفت صبح توي صبح بخير ايران مسابقه اجرا ميكردين ميديدمتون تا الآن و زنده رود البه من شيرازي او از يه طريق ديگه گاهي شما رو توي شبكه اصفهان ميبينم
ميخواسم بهتون بگم كه متاسفانه شما اين روزا زيادي منتقد پيدا كردين
مثل جناب ده نمكي
اين جور آدما ممكه واستون خطر ناك
باشن
البته من توي بحث هاي روزانه اي كه با طرفدارن امثال ده نمكي هشت ميلياردي مينكم از عزيزاني مثل شما دفاع ميكم
پاينده باشيد

م.ک said...

ممنون آقای رشید پور ، خاطره ی قشنگی بود و جمله ی آقای شکیبایی هم بسی تاثیر گذار ، اما درباره ی نظر سنجی ، من اگر جای شمابودم برای اینکه آمار دقیق تری بدست بیارم این نظر سنجی رو کو چیکتر می کردم ، یعنی یک طبقه بندی انجام می دادم و بعد نتیجه های هر طبقه رو با هم به رقابت میگذاشتم ، مثلا بر اساس سال تولید به به دسته های 6،7 تایی تقسیم می کردم تا کاربران تو هر دسته به فیلم مورد نظرشون رای بدن و بعد نتیجه ی این دسته ها می شد یک دسته ی 8 تایی دیگه ( مثلا ) و انتخاب توی اون دسته نتیجه رو یک کمی منطقی تر می کنه. 2- بعضی فیلم های تحسین بر انگیز رو از قلم انداختید : مثلا روبان قرمز ، کافه ستاره ، به همین سادگی ،درسته که گزینه ی دیگران هم هست ولی خب فکر می کنم این فیلما جاشون باید کنار بقیه باشه ،3- من خودم پارسال نتونستم سینمابرم ، فیلم به رنگ ارغوان رو ندیدم ، کاشکی فیلم های 88 رو بردارید ،4- من این نظر سنجی رو خیلی دوست دارم ولی اگه بخئاد همین جوری باشه توش شرکت نمی کنم چون نتیجش به نظر من واقع بینانه نیست. این شیوه ای که من پیشنهاد دادم شما حداقل می تونید 5 تا فیلم موفق رو پیدا کنید و حالا بعدش از بین اینها هم یکی !
با تشکر :) م

ali said...

رضا جان سلام
خیلی جالبه انگار صدام و شنیدی
می خواستم دیروز برات یک کامنتبزارم و خواهش کنم کمی از هنرمند بی بدیل
" زنده یاد شکیبایی
برامون بنویسیدستت دردنکنه
راستی اگر واسه خرداد دعوتت کنم اینجا
تشریف میاری ؟
jafarinejadiali@yahoo.com
منتظرم
یا حق

مهراوه شریف said...

خاطره ی زیبایی بود
...
جمله ی عمو خسرو
و
جمله ی شما در پایانِ مطلب
...
اشک به چشم آدم حمله ور میشه !!!؟

Anonymous said...

عجب حرف باحالی زد عمو خسرو.من که به خدا رفتم تو کف حرفش

Unknown said...

سلام.آقای رضا رشبدپور.بسیار زیبا بود.اما در ارتباط با نظر سنجی باید بگم کاش فیلم بچه های آسمان مجید مجیدی هم در بین فیلم ها قرار داشت

h said...

آقای رشیدپور نمیخوام قسمتون بدم، فقط خواهشا جوابمو بدین!
من میخوام کمکم کنید!
این وبلاگم بخاطر اینکه بهم پاسخ بدین ایجاد کردم!
آقای رشیدپور تمنا میکنم کمکم کنید!

sahar said...

خاطره جالبی بود ..روحش شاد..راستی من همین یه هفته پیش یاد خسرو شکیبایی افتادم..وتوی وبلاگم براش مطلب نوشتم..درباره دیالوگهای قشنگی که ایشون گفتن..اتفاقا همین عکسو منم گذاشته بودم.
http://donyayejvooni.javanblog.com/

sana said...

سلام عمو رضا
خاطره ای قشنگ و نظر سنجی جالبی بود
دست شما درد نکنه
عمورضا خبری از حامد کمیلی نیست؟
قربانت سنا
راستی من به فیلم مارمولک رای دادم

غزل said...

سلام آقا رضا خوبید
کجایی داداش
میدونید چقدر دل بر و بچه های اصفهان برات تنگ شده؟
زنده رود بدون رضا رشید پور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من که تا حالا یه بار هم ندیدم و
نمیبینم تا شما بیای
در ضمن خوشحال میشم اگه یه سری به وب من هم بزنید.
به امید دیدار
یا علی

دنی said...

در نظر سنجی شما جای خیلی از فیلم ها خالی است مثل به همین سادگی ،خیلی دور خیلی نزدیک و بجه های آسمان که تنها قیلم ایرانی کاندید اسکاره و ... و یه سری فیلم ها هم بی خودی تو لیستن مثل زیر پوست شهر یا حتی دیده بان.من که البته آژانس رو انتخاب کردم ولی سگ کشی و ناخدا خورشید رو هم فیلم های بی نظیریند

محمدحسين said...

وبلاگم فيلترشد:
www.pazel-2010.blogfa.com

آدرس جديد وبلاگم: www.majonesabz.blogfa.com

Anonymous said...

میگم عجیب نیست که زمانی برای مستی اسبها و طعم گیلاس لای این فیلمای تو نظر سنجی نباشه ؟

مریم پاییزی said...

هر جا یادی از استاد شکیبایی می بینم بی اختیار قلبم تیر می کشه و اشک تو چشمام جمع میشه
به معنای واقعی عاشق استاد بودم . دیگه هیچکس نمی تونه اون صدای گرم و اون چهره ی دوست داشتنی و به تصویر بکشه

ساسان.ک said...

سلام

یادشون گرامی وصداشون جاودانه...
در ضمن جای بضی فیلم ها تو لیست نظر سنجی خالیه مثل فیلم"خیلی دور خیلی نزدیک" اقای میر کریمی البته درباره الی خودش یه شاهکار بود.

ساسان.ک

hakime said...

بی اندازه دوستش داشتم...و دارم...حیف شد که تنهامون گذاشت

Anonymous said...

سلام واقعا قشنگ بود. ممنون
بازیها و صدای بی نظیر خسرو شکیبایی زیبایی رو به یاد آدم میاره و همیشه خواهد ماند...
ممنون یه عالمه!

Unknown said...

سلام
ببخشید آقای رشید پور که این مطلبو در این قسمت مینویسم.خواستم اگه اجازه بدین مطلب هر دم از این باغ جومونگی میرسد رو با قید نام شما در
گاه نامه بزارم

اگه اجازه میدین تنها با دادن یه ایمل با صفحه ی خالی منو از رضایتتون با خبر کنین.پیشاپیش ممنون
amin.jamaati.kenari@gmail.com

erfan said...

کور شو رشید پور اخراجی ها بهترینه
کور شی بحق امام زمان
ایشالا کورشی
که نمیتونی تنپوش 8 میلیاردی رو ببینی

عرفان said...

به کوری چشم تو مردم با خرید 8 میلیاردی نشون دادن که اخراجی ها بهترین فیلم تاریخ ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی(به کوری چشم تو)
بوده
کور شو رشید پور لعنت الله علیه

sahabi sina said...

سلام
شما چقدر حرف واسه گفتن دارید.بهتون تبریک میگم.
اقای رشید پور بد نیست یه بار هم بگید کجا ها نبودید.

مهدی فیروزی said...

آقای رشیدپور، پیشنهاد من اینه که برای نظرسنجی های اینچنینی، امکان انتخاب سه یا پنج گزینه رو فعال کنید. واقعا سخته از بین این همه که بعضی هاشون شاهکار سینمای ایران محسوب میشن، واقعا سخته

Unknown said...

من هرروز صبح دست خدارو می بوسم و سر میذارم روی مهر به نشان بندگی.فکر می کنین خدا چرا سکوت کرده و هیچ جوابی به من نمیده؟
اولین باره که اینجا سط می زنم و از این به بعد همیشه:)

ناشناس آشنا said...

سلام رضای خوبم
امشب حال و هوایی دیگه به من دادی
هرچند کمی از دستت دلخورم اما.... بگذریم
عمو خسرو مرد نازنینی بودشاید اگر کسی اونو از نزدیک ندیده باشه متوجه منظور من نشه اما قطعا نازنین واژه مناسبی نیست
نمیدونم وصف عمو خسرو سخته
چون مرد بی نظیری بود
هنوز هم صدای دلنشینش و آن زنگ ذاتی صداش - که همیشه مثال میزدی-
توی گوشم صدا میکنه
و این صداست که میماند
باقی بقایت

saeed said...

سلام
بعضی فیلمها در زمان خودش بهترین بوده و بعضی از فیلمها مثل کتاب ماندگار می مونه مثل بچه های آسمان، ولی به نظر من تو این لیست باید به مارمولک رای داد

Anonymous said...

سلام
یک خواهش از شما دارم مشیود به جای
گفتن مسائل نه چندان مهم به رسالت اصلی خودتان یعنی روشن گری مسائل سینما بپردازید؟

نواندیش سبز said...

رضا جان سلام:
به واقع هنوز که هنوز است رفتن عمو خسرو را باور نکرده ام صدای مخملینش همواره در گوش ما نجوا می کند و منتظر کارهای جدیدی از او هستیم اما صدحیف که دست روزگار گلی خوشبو و زیبا را از میان ما به راحتی برد. روحش شاد از استاد فقید جز این نیز انتظار نمی رفته است.
رضا جان میخواهم مطلبی ر ابا شما در ارتباط بگذارم من همان دوست اصفهانی هستم و حامل پیامی لااقل از طرف صد نفر از اقوام و دوستانم هستم که همگی بازگشت مجدد تو را به زنده رود طلب می کنند.همه میگویند که زنده رود فقط با رشیدپور معنا پیدا میکندو اگر قرار است او نباشد ما نمیخواهیم چنین برنامه ای با مجری های اماتورکه تنها در طول برنامه مشغول سوتی دادن یا در امدن ازخجالت خودشان اصلا پخش شود. زنده رود فقط با رضا رشیدپور برای اصفهانی معنا پیدا میکند. اینرا البته به تو گفتم که برای ما ناز نکنی واگرمشکل از طرف توست بدانی که ما همه منتظریم. درضمن ما از انطرف هم مدام مشغول هستیم و همه دوستان با روابط عمومی سیمای اصفهان تماس می گیرند و از مجری ها گله دارند و خواهان بازگشت تو هستند. درضمن اگر مشکل جای دیگری است تو رو خدا در پستی به این مسئله بپرداز تا ما اگاه شویم .یاعلی و به امید اینکه بازهم زنده رود با رشیدپور معنایی دیگر پیدا کند

Maryam said...

Yadash be kheyr va gerami...

Aafarin in matlabe aali bood!!!

Kheili az shoma mamnoonam ke be

yaademoon avordin Honar vaaghe'an

Chi hast...

محمود said...

سلام اق رضا توی نظر سنجیت بوی پیراهن یوسف رو یادت رفته جیگر

Anonymous said...

سلام آقا رضای عزیز
علیرغم اینکه برا این پستتون نظر داده بودم اما چون تنها راه ارتباط با شما از این طریقه خواهشی از شما دارم ، اونطور که به نظر میاد اسپانسری و مجریگری اغلب کنسرتهای خوانندگان پاپ معروف رو هماهنگی میکنین اگه میشه برا تبریز هم برنامه ریزی کنین با اینکه آذری هستیم اما بچه این مرزو بومیم وآهنگهای فارسی رو هم دوس داریم چشم براه و منتظر کنسرتهای پاپ هستیم
قربان شما.

Anonymous said...

آقای رشید پور سلام میکنم نه به رسم نزدیکی بلکه فقط به رسم ادب چون هنوز تو شک این نظر سنجی جدیدیم که اگه خودتونم یه نگاه کوچیک بهش بندازی میبینی که فیلمایی که نوشته شده مورد استقبال نیس! با احترام کامل به سازنده های فیلمایی که یاد کردی می خوام بگم که حداقل 10 تا ازین فیلما به رسمیت شناخته نمیشن چه برسه به نظر! چنتا از فیلم های بسیار واضحم که می تونستن حتی جزء فیلم های برتر باشن 100% ذکر نکردین که بسیار دردناکه! اگه بخواین اسم هم میارم

mostafa(m.h.z.a) said...

یادم رفت اسمم و تو کامنت قبل بنویسم اینجا جبران میکنمَ!
دز مورد نظر سنجیه قبلیم باید بگم که خیلی ناراحت شدم که نرسیدم بهش چون همیشه چک میکردم وبلاگتون و بعد از نامه ای که به مسعد ده نمکی نوشتین!
شاید محسن یگانه و احسان خاجه امیری الان یه پله هر کدوم صعد میکردند! البته چون هنوز آلبوم جدید محسن یگانه منتشر نشده دومی بسیار منطقی به نظر میومد.
khoshal misham ke kolbeye haghiraneye weblogam o mohaghar konid o cheshmatoon o roo kalamatew delneveshteham aroo aroom bedounid!

سوره عیوضی said...

دوستش دارم

میثم said...

هی این روزا که من یا دلم گرفته یا کلافه ام یه سر به وبلاگت زدم چقدر تلخه نمی دونم شاید تو هم چیز شیرینی و دلنشینی پیدا نمی کنی مثل من
یادش بخیر یه روزی بود یه عمو خسرویی بود

امیر از شیراز said...

سلام آقای رشیدپور
دوست داشتنی هستید
خاطرات قشنگی دارید و زیبا بیانشون می کنید
به نظرم توی درج خاطراتتون ، اگه حدود تاریخی بیادتون مانده ، اونم بگید
مثلا ،این خاطره مال مهر 85 هست یا بهار 83
دیگه اینکه میدونستید وبلاگتون تا الان 1184 بار لایک خورده ، یعنی خواننده هاتون 1184 بار فید کردن ؟
این یعنی همون چیزی که اول گفتم :
دوست داشتنی هستید
زنده باد

panahi said...

زندگي تاس خوب آوردن نيست، تاس بد را خوب بازي کردن است

پریزاد said...

انسانهای بزرگ و واقعی همیشه کوچکترین و باورنکردنی فرصتها را برای لمس دستهای خدا و زندگی می بلعند
...

"
هر کجا هسنم ٬ باشم

آسمان مال من است

پنجره ٬ فکر ٬ هوا ٬ عشق ٬ زمین مال من است
"
...

روحشان شاد و یادشان همیشه زنده

Unknown said...

سلام
امروز عزیزی به من گفت " ای کاش آدمها واقعا خدا را دوست داشتند "
به او گفتم دوست داشتن خدا پیشکش. ای کاش ادمها می دونستن که خدا چقدر اونها رو دوست داره.اونوقت شاید کمتر با آدمهای دیگه ( همونهایی که خدا دوستشون داره ) بی مهری می کردند.
یاد استاد بخیر

meisam shemirani said...

فیلم دستهای خالی صحنه ای که مرد رو بخشید و از اینکه چیزی نداره و دستاش خالیه معذرت خواست و پسر چشمهاسو باز کرد واقعا اونروز به خدا نزدیک تر شدم

Anonymous said...

اي عمو خسرو نازنين!اي عزيز دل!
چقدر دلمون برات تنگ شده...
درود و سپاس آقاي رشيدپور عزيز!

Anonymous said...

مرسی عمو از پست خوبت .. اینکه یاد بزرگترها را میکنی خیلی عالیه .. راستی چی شده دیگه کمتر تو تلویزیونی .. ؟

سايه Shadow said...

سلام
خاطره بسيار قشنگي بود.
راستش من هم مي خواستم نظر كسي كه راجع به نظر سنجي بود تاييدكنم
ليست بسيار بلندي از فيلمها تهيه شده است كه به نظر نمي رسد هيچ ترتيب خاصي داشته باشد و نام بسياري از فيلمهاي ارزشمند سالهاي اخير در آن وجود ندارد. به نظر نمي رسد نتيجه معني داري از آن بدست آيد.

مرد نامرئی said...

بسیار زیبا... ممنون :)

sumer said...

سلام آقای رشید پور
ممنون از وبلاگ زیبا وجذابتون
اگر جسارت نباشد توضیح کوچکی داشتم درباره کلمه آشیق که معمولا با کلمه عاشیق عربی اشتباه گرفته می شود. آشیق یعنی تحریک کننده و به هیجان آورنده. کلماتی مانند آشیرماق به معنای سرنگون کردن وآشیری یعنی افراطی نیز از این ریشه اند. آشیق ها در گذشته فقط در هنگام جنگ بکار گرفته می شدند و اگر دقت کنید همیشه سرپا هستند و هیچ آشیقی را نمی توان نشسته دید.شرکت آشیق ها در عروسی و جشن ها یک اشتباه تاریخی است که از اواخر دوره پهلوی رایج شد و شاید انگیزه سیاسی گروههای چپگرای آن دوران نیز در این کار بی تاثیر نبوده است.

علی said...

با سلام
مرسی از وبلاگ جذاب و سالمتون
ذکر این نکته ضروری است که کلمه آشیق بمعنای برانگیزنده وتحریک کننده است و ربطی به عشق که واژه ای عربی است ندارد.معمولا در سالهای دور آشیق ها فقط در موقع آماده کردنافراد برای جنگ می نواختند