Thursday, April 15, 2010

یک بار برای همیشه


بنیامین فقط یک بار به تلویزیون آمد . آن هم برای ویژه برنامه ای که برای تحویل سال هشتاد و شش ساختم . این خاطره را برای اولین بار نقل می کنم

همه روی این قضیه بسیار حساس بودند . از یک طرف میران مستقیم من و از طرف دیگر خود بنیامین . هر دو طرف هم حق داشتند . اما من می خواستم که این برنامه یک ویژگی خاص داشته باشد تا مخاطبان از تماشای آن به هیجان بیایند و سال را با شادمانی تحویل کنند . پس همه ی تلاشم را کردم تا راه برای هر دو طرف هموار شود

روزهای پایانی اسفند بنیامین با دوست همیشگی اش - سید فرید احمدی - به دفتر کارم آمد . هر دو نفر از بازتاب های برنامه نگران بودند و دوست داشتند که من آرامشان کنم . سید فرید می گفت که مخاطب کارهای بنیامین جوانهای امروزی هستند در حالی که بیشتر ترانه های او حال و هوای دلی و مذهبی دارند و از من می پرسید که این تناقض را چگونه حل خواهم کرد ؟

من اعتقاد داشتم که صداقت در بیان موضوع و اطمینان به مخاطب همه چیز را آسان خواهد کرد وجوانهای باهوش با لمس این سادگی دید بهتری نسبت به بنیامین پیدا می کنند . حتی به آنها گفتم که پخش اثری مانند - آقام آقام - در کنار - دنیا دیگه ... - می تواند گستردگی ذوق این خواننده ی جوان را در جذب طیف های مختلف مخاطبان نشان دهد

اما در سمت دیگر قصه مدیران شبکه با نگرانی تمام مسئولیت و عواقب کار را به خودم محول کردند و البته انصافا پشتیبانی آنها قابل تقدیر بود

روز برنامه فرا رسید ... من و محمد رضا فروتن مقابل دوربین نشسسته بودیم . به بچه های اتاق فرمان سپرده بودم که راس ساعت یازده ترانه ی - دنیا دیگه ... - را بدون هیچ توضیحی پخش کنند . استودیوی برنامه در مجموعه فرهنگی اریکه ی ایرانیان قرار داشت . یک سالن تقریبا هزار متری . در ده متری دکور برنامه مدیر شبکه ایستاده بود و به تماشای رودرروی برنامه اکتفا نکرده و یک تلویزیون بسیار کوچک دستی هم همراه داشت . جالب تر آنکه مدیر دیگری هم از طریق موبایل به مدیر شبکه وصل بود ! کاملا آنلاین ! زنگ ساعت نواخته شد و طبق قرار قبلی بیننده ها یک اتفاق تکرار ناپذیر را از شبکه ی پنج سیما تماشا کردند

حضور محمد رضا فروتن گفتگورا لطیف تر کرد و تیزهوشی بنیامین در بیان پاسخ های خوب به این قسمت از برنامه انسجام قابل دفاع بخشید . این بخش نیم ساعتی طول کشید

در تمام مدت احساس می کردم که همه ی بچه های پشت صحنه نفسهایشان را در سینه حبس کرده اند و با نگرانی منتظر یک رخداد ناگهانی و به قول معروف گاف هستند .... اما همه چیز به خوبی سپری شد و حاصل تلاشهای یک ماهه به ثمر نشست

بعد از پایان برنامه هر دو طرف نگران (!) روی من را بوسیدند و تازه عیدی هم به من دادند .... هرچند که بخشی از منتقدان گلایه هایی هم داشتند

راستی هنوز که هنوز است از پشتیبانی مجید رجبی معمار - مدیر وقت شبکه - و ناصر کریمان - مدیروقت گروه اجتماعی - ممنونم . حتی حالا که هیچ کدامشان در پست خود نیستند

49 comments:

farideh said...

سلام آقای رشید پور
کاش شما هم به نظرات ما احترام میذاشتید!
می خواستم خصوصی بذارم ولی نمی دونستم چطوری!
هر شب منتظر بودم نظرتون رو در مورد شعرام بدونم.به هر حال براتون ارزوی موفقیت می کنم.اگه خاطره ای با فرزاد حسنی دارید بذارید.یا علی

زهره said...

سلام
چه خاطره جالبی بود.کاش ماهم دیده بودیم.

راستی اگرخاطره ایی در مورد فیلم سوپراستار دارین برامون بذارین.نقشتون خیلی عالی و جالب اجرا کردین در کنارشهاب حسینی عزیز
موفق باشید

Unknown said...

Ahange benyamin akhe kojash Zamine mazhabi dare ! Chera inghadr Chert migi !!! Iran hamash shode Tazahor

دختری در مزرعه said...

من از طریق اینترنت برنامه شما رو دیدم و واقعا هم لذت بردم.. ای کاش بشه دوباره تو تلویزیون شاهد همچین سورپرایزهایی بود..

Anonymous said...

SALAM, az khanandegane chand khate shoma hastam jsleb minevisid vali khili delam az dastetoon poreh, to in doreh ke javoonhamoon poshe milehaye zendane rejim hastan khili bidard minevisid va engar az ye mamlekate golo bolbol myayid.mamnoon misham javabam bedid.

پریزاد said...

اسم بنیامین که می آید بی معطلی زمزمه می کنم : " ای وای دلم ٬ دلم ٬ دلم " ... آلبوم ۸۸ اش را بسیار دوست دارم ... آن برنامه را خیلی خوب به خاطر دارم و اضطراب عجیب بنیامین را و تلاش فراوانش برای کامل توضیح دادن همه ی سوالها که به نظرم گاهی اصلا نیاز هم نبود ...! با تشکر از شما و بنیامین عزیز که به نظرم صدای خیلی دلنشین و خوبی دارد ... امیدوارم قدر خودش را بداند و در اوج و صداقت همیشه پیش برود
...
!

نه ، بمون ، شاید بازم جون بگیرم
نه ، برو ، می خوام که راحت بمیرم
نه ، بشین ، که سر رو شونت بذارم
نه ، پاشو ، که دیگه دوست ندارم
نه ، نه ، نه ، بیا ، بیا و دستامو بگیر
عشق من ، بیا تو هم با من بمیر

...

saeed said...

سلام اگر میتونی اون خاطره از سیروس گرجستانی رو بگو که فکر کنم توی مثلث شیشه ای اومده بود و گاف داد که پسر سی دی ترانه های مایکل جکسون رو به من داد تا گوش کنم ...که شما یک دفعه گفتید وقت تمام شده و باید خداحافظی کنیم...گاف جالبی بود ..اگر امکان داشت تعریف کنید... در ضمن اگر هر وقت که نظر سنجی برای وبلاگ میگذاری خواهشا در یک پست اعلام کن چون ما از طریق فید مطالب وبلاگ شما را دنبال میکنم.

سحر said...

سلام آقای رشیدپور
میخواستم دلیل ترک برنامه زنده رود رو بپرسم
البته اگه امکانش هست!
چون برنامه زنده رود بدون رشیدپور اصلا برنامه نیست!اینو کاملا جدی گفتم!
زنده رود تبدیل شده به مرده رود!!

hakime said...

همیشه حسرت خوردم که اون برنامه رو نتونستم ببینم
با خوندن این خاطره حسرتم بیشتر شد

Anonymous said...

سلام
اول: این خاطره را گذاشتی که بگی فقط من تونستم بنیامین را بیارم تو تلویزیون. خوب که چی؟ واقعاً بعضی خاطرات اونقدر جالب نیست که وبلاگ را سرزنده نگه داره. دوم: یک پیام متفاوت گذاشتم ببینم صدام بهتون می رسه یا نه؟ چون انکار پیامهای قبلی نمی رسید.سوم:یادتونه دم پل آذر اصفهان، شما با پرادو پشت چراغ خطر ایستاده بودی و من و پسرم با موتور رد می شدیم و به شما سلام کردیم، شما با ماشین زدی به عقب موتور و قاب نمره اش شکست وبعد شما با لبخند در رفتی.

Anonymous said...

kheili khatereyh jalebii bood va jaleb tar az oon ,noe zibayeh neveshtariiyeh shomaa bood ke ooon ro sad chandan ziba karde bood.kheili mamnoon man asheghe style ahang hayeh benyamin hastam...

Anonymous said...

man har moghe miam IRAN zendegye por az stresse mardomo hes mikonam ,,
az neveshteye shoma chizi motevaje nashodam joz negarani o stress o tars ..
cherash ro nagereftam !

سوره عیوضی said...

آهنگ آقام آقام رو نشنیدم و وجودش رو الآن فهمیدم.حتما گوش میدم

arezu .h said...

سلام آقای رشید پور
باز هم خاطره قشنگ دیگری رو از برنامه های قشنگتون خوندم
من خودم اون دغدغه ها و استرس هایی که آدم موقع تهیه و پخش یک برنامه زنده داره رو خیلی دوست دارم
و واسه همین به برنامه سازی خیلی علاقه دارم
ولی وقتی کار با موفقیت تموم می شه خیلی شیرین و زیبا می شه
گرچه هیچ وقت تجربه این کار رو نداشتم ولی دقیقا شیرینی موفقیت کار و حس می کنم
از همین جا به خاطرتهیه این برنامه های زیبا خسته نباشید بهتون می گم
و به خاطر اینکه واقعا برنامه های شما تاکنون بهترین برنا مه های تلوزیونی بوده بهتون تیریک می گم
براتون آرزوی موفقیت بی پایان دارم
و همچنان منتظر برنامه های جدید و قشنگتون هستم
با تقدیم احترام –آرزو حق پناه

ناشناس آشنا said...

اگر مانده بودی....!
سلام
چطوری آقا رضا؟
اینبار میخواهم با مخاطبان وبلاگت صحبت کنم
برنامه را خوب یادم می آید شاید خیلی ها
فکر آمدن بنیامین یا محمد رضا گلزار به برنامه هایت را نمی کردند
اما آنکه رضا رشید پور شناسد! میداند نمیتوان اورا محدود کرد و همین
روحیه بدون مرز و تنوع طلب بودن رضا رشید پور باعث شد خیلی ها درد به زیر گلویشان فشار بیاورد
و با هر شیوه و روشی که میتوانستند خواستند که نباشد
اما رضا خوب میداند چه کند چون رسانه و مردم رسانه ایی را میشناسد
بنابراین دوستان خوبم در این اوضا شیر تو شیر صدا وسیما که به جای کار کارشناسی و توجه به مخاطب، محلی شده برای آزمون و خطای تازه به دوران رسیده هایی مثل ده نمکی نباید توقع حضور افرادی مثل رضا رشید پور را داشت.
باقی بقایتان

Anonymous said...

بنیامین فقط یک بار به تلویزیون آمد. آن هم برای ویژه برنامه ای که برای تحویل سال هشتاد و شش ساختم.... اصلا خوب نیست که آدم اینقدر من من کنه . توی هر پستت داری هی می گی من اولین نفر بودم... من بودم که ... تو متاسفانه دچار خود بزرگ بینی هستی. بد نیست کمی بی ادعا باشی

محمد said...

اوووووووووووووووووووووووووه همچين شلوغ ميكني كه آدم فكر ميكنه كه مثلا چيكار كردي ديگه اورد بنيامين كه اين همه نگراني و اضطراب و تعليق نداره . انگار پاليز دار رو اورده برنامه زنده برو عمو كم خودت رو تحويل بگير

hami said...

سلام
خاطره جالبی بود آقای رشیدپور

Armin said...

سلام
تو قسمت نظرسنجی در مورد فیلم ها - باید فیلم دلشکسته که شهاب حسینی بازی کرده رو اضافه میکردی!

ايمان ای اس ام said...

جالب بود رضا جون

حامد said...

آقای رضا رشیدپور تورو جون عزیزت بیا و جوابمو بده!
به خدا به کمکت نیاز دارم!
لاقل بیا و بگو از کی میتونم کمک بگیرم!
تو رو جون عزیزت بیا کمکم کن، یا بگو چیکار کنم؟!!!

تو رو خدا!
التماست میکنم!

Anonymous said...

متاسفم واسه کشوری که واسه آوردن یه خواننده به یه برنامه تلویزیونی باید مدیر شبکه و مجری خواننده همه استرس داشته باشن! انگار یه قاتل رو میخوان بیارن جلوی دوربین!

تفو بر تو ای روزگار!تفو!

Unknown said...

سلام. البته ساعت ۱۱:۳۰ بود نه ۱۱. بعد اینکه شما اولش یک توضیح مختصری دادین :)

http://www.youtube.com/watch?v=dVLy7tvZjLc&feature=related

قشنگ بود دستتون درد نکنه

Unknown said...

سلام
چرا دربین بهترین فیلمهای ایران عروس آتش رو نذاشتین؟

امیر از شیراز said...

سلام
ممنون
زنده باد

Maryam said...

Mota'asefane TV be amsale shoma

Ejaze moondan nemide!!!

Barname ha kamelan dar khamooshi

divoone konande hastan va aslan

hayajan nadaran...

Unknown said...

اولا من بنیامین رو خواننده نمیدونم،آهنگاش فقط تو ماشین حال میده! دوما نفهمیدم چرا انقدر نگرانی داشته حضورش در برنامه! مگه چی کار کرده بوده؟؟

Unknown said...

سلام
البته جناب بنیامین عزیز بعنوان یک هنرمند جوان و دارای هوادار قابل احترام هستند ولی به نظرم نفس خاطره ای که نقل کردید و اون "شکستن حریمهای غلط و سنتهای بی پایه و اساس " قابل تحسین است. من نه به اندازه شما ولی در همین حوزه اجرای برنامه در یک جامعه کوچکتر مشابه این کار رو انجام دادم و می تونم بفهمم که شما چه کار بزرگی رو انجام دادید. چه استرس و فشاری رو تحمل کردید. و بعد از پایان کار چه حسی داشتید. بهتون تبریک میگم.

Anonymous said...

جناب رشیدپور

من کلا از آهنگهای این بنده خدا خوشم نمی اد. اصلا بنده خدا صدا نداره. به هر حال ممنون از این خاطره. گویا اخیرا کنسرتی هم داشتن. به هر حال موفق باشند.

به نظر من صدای مانگاری این بنده خدا نداره.

Anonymous said...

من نتونستم نتیجه گیری کنم چرا اینقدر نگرانی وجود داشته!

ای بلا، نکونه می خوای برنامه ریزی کنی برای کنسرت این آقا. می خوای فیدبک بگیری. با این که صدایی نداره ولی کنسرتش فروش می کنه دادا. مردم دیگه دنبال این تیب اهنگها هستند.

دادا از همایون شجریان خاطره نداری. همایون که حرف نداره. تکه! آره دادا. دنبال کار درستها باش. بیشتر دوست داشتنی تر می شی.

صبا said...

سلام نتایج نظر سنجی فیلم نشون میده الحق مردم ایران کلاً حافظه ندارند. به زیر پوست شهر فقط 3 رای داده شده که 2 تاشم خودمم:)))))))))))

zahra said...

الحق که چه برنامه ای شده بود آن برنامه ...یادش بخیر

taraneh said...

salam aghaye rashid pour
man taraneh hastam modire bloge taranvazh.blogfa.com
ke darbareye sher, mosighi va aghaye benyamin azize.
khoshhal misham nazaretoono bedoonam.
che khatereye khoobi.
benyamin behtarine.

سمانه said...

سلام جناب رشیدپور
دیشب خواب دیدم شما رو به خاطر همین موضوع دستگیر کردن و تو خوابم یه پیرزن که نمی دونم کی بود می خواست بیاد دنبالتون بگرده.
خیلی برام جالب بود.

ali said...

حاج رضا
بنيامين و محمد رضا جاي خود
وجود خودتو عشقه
در پناه خدا باشي

فهيماه said...

دوستان عزيز
چقد اين رضا رو اذيت مي كنين
خوب وقتي خودش ساخته بگه دست حسن آقا درد نكنه كه برنامه رو ساخت؟؟
اين خيلي بده كه ما ايرانيا نمي تونيم موفقيت هم وطنامونو ببينيم
فوري يه انگي چيزي به اون آدم مي زنيم
با هم دوست باشيم
تازه وقتي كه جدا توانايي هاي رضا رو مي بينيم
نمي گم انتقاد نباشه ولي با دلايل محكم و صحيح و سازنده باشه نه با حرص و حسادت و غرض

راهنما said...

از یک طرف میران* مستقیم من = مديران

Anonymous said...

این خاطراتتون خیلی خوبه از فرزاد حسنی خاطره ای ندارید?????????? خیلی بچه باحالی هست

Anonymous said...

سلام
اقا رضا حالا انگار کی رو اورده بودی اینقدر استرس داشتی
بنیامین که خواننده درست حسابی نیست همون اهنگ دنیا دیگه مثت تو ندارش گرفت و به کل فراموش شد این خواننده های جلف خون که اهنگایی مثه وای کجای دنیا افتاب مهتا ساعت و من تو رو تورو من و ... میخونن همانطور که سریع صدا میکنن سریع هم خاموش میشن و از یاد میرن

Anonymous said...

خاطراتتون خیلی جالبه از فرزاد حسنی خاطره ندارید خیلی بچه باحالی هست اصلا هم خبری ازش نیست

Anonymous said...

خدایی،```""دل شیر می‌خواد توی این رسانه ی محدود پات رو خط قرمز هاش نره""...

خیلی‌ ممنون آقا رضا!!!

mehdi said...

تعجب ميكنم از شما آقاي رشيدپور . موقعي كه پيشكسوتان ما در ماه اول امسال از ميان ما رفتند از تك تكشان در وبلاگت نام بردي ولي اكنون كه يكي از بهترين خوانندگان خود (جهان) را از دست داده ايم كوچكترين چيزي در موردش
ننوشتي

اي كاش قدر همه هنرمندان را يكسان بدانيم

Fatemeh said...

ولی اون برنامه با بهروز صفاریان یه چیز دیگه بود
چقدر دلم براش تنگ شده

فیروزجایی said...

سلام
جالب بود مشتریتون شدم
اینم لینک عکس مصاحبه مورد نظر که میتوانید ببینید

فیروزجایی said...

سلام
جالب بود و کلی استفاده میکنیم
اینم لینک عکس مورد نظر که میتوانید ببینید:
http://www.irupload.ir/images/i246iimqttwrg5wls9i9.jpg

ali said...

سلام آقای رشید پور عزیز
به نظر من شما آدم موفقی هستید
و من مجبورم سوالی که آدمای موفق میپرسم
از شما هم بپرسم
راز موفقیت شما چیست؟
من معتقدم دنیا بر اساس یه اصول و قوائدی ساخته شده که ثابت هستند و نا متغیر پس منم اگه به اونا عمل کنم حتما موفق میشم.(شاید یکی از دلایلی که باعث شد منم تو رشته ی خودم موفق باشم استفاده از تجربه های بقیه بود :من تو رشته ی خودم شاگرد اول بودم در دانشگاه و تازه تموم کردم و فردا هم باید برم آخرین لوح تقدیرمو بگیرم)
ممنون میشم اگه صادقانه جواب بدید(مثل
همیشه
راستی یه فکری الان به ذهنم رسید این مطلب میتونه موضوع نوشته ی فردای شما باشه؟
" راز موفقیت شما چیست؟"
و شایدم نه به هر حال من منتظر جوابتون میمونم یا اینجا یا به ایمیلم
ali_km1385@yahoo.com

غزل-بلاگ بنیامین said...

ای کاش منم میتونستم این برنامه را ببینم........

مرد نامرئی said...

چقدر بد... بیچاره خودت تحت چه فشاری بودی و چه مسئولیتی رو به عهده گرفتی...! ولی دمت گرم اون برنامه یادمه با اینکه بنیامین گوش نمیدم...اون بار که محسن یگانه اومده بود ولی واقعا فکم چچسبید به کف زمین... برنامه خودت بود دیگه!؟
ادم پشتکار دار و خوش ذوقی هستی و برای هدفت میجنگی...
ازت خوشم میاد رضا جان

نگار نیک نفس said...

سلام آقای رشید پور
هیچ وقت اون برنامه به یاد موندنی رو یاد نمیبرم
به واقع من نفسام بالا نمیومد از خوشحالی
ایول
این خاطره کلی برام اون خاطره زیبا رو زیباتر کرد