Sunday, February 21, 2010

امنیت و حس امنیت


یک ماه پیش از انتخابات در اتوبان چمران تهران بهنوش بختیاری سوار اتومبیل من بود . از یک مراسم خیریه بر می گشتیم . از حرفهای خانوادگی مثل شاسخین و هلن به بحثهای سیاسی رسیدیم . از او پرسیدم که به چه کسی رای می دهد ؟ بلافاصله جواب داد . خیلی محکم و مطمئن . دلیلش را پرسیدم . گفت که وقتی فلان کس حرف می زند من احساس امنیت می کنم . پاسخ ساده و صادقانه ی بهنوش دنیایی از پرسش را برایم بوجود آورد . در کشور ما امنیت نسبی برقرار است . منظورم این است که انصافا کسی از تردد شبانه و یا رفت و آمد خانواده اش در شهرچندان نگران نیست . اما احساس امنیت درجه ی پایینی دارد . پدر و مادر قبل از آنکه فرزندشان از خانه خارج شود هزار توصیه و هشدار را تکرار می کنند . هر چند که در نهایت مانع خروج فرزندشان از خانه نمی شوند . این درد در جامعه ی ما ریشه ای دیرینه دارد . فارغ از بحث ناکارآمدی مدیریت روانی جامعه باید گفت که هراس از کف دادن نعمتهایی مانند آرامش .. سلامتی .. شغل .. آزادی و .... همواره بر شانه های ایرانی ها جا خوش کرده و البته تعدادی هم از این معادله نهایت استفاده را کرده اند . لطفا به این پارادوکس به دقت توجه کنید که در تمام جهان حضور نیروی پلیس سبب احساس امنیت می شود . حال آنکه برای هم وطن های من به گونه ی دیگری است . با دیدن خودروی پلیس احساس گناه و جرم می کنند . این تنها یک مثال ساده است . این اصلا یک بحث سیاسی نیست و در عمیق ترین حوزه های اجتماعی نفوذ دارد . مثلا ترافیک خود یکی از عوامل سلب کننده ی احساس امنیت است و ... به نظر می رسد که برای شکوفایی آینده ی نسل حاضر لازم است تا با تمام توانمان در بازتعریف خیلی از مفاهیم و کارکرد های سیاسی و اجتماعی تلاش کنیم . ای دریغ از مادران باران سرشت ایرانی که قلبشان در اضطراب بتپد . ای کاش برای فراهم کردن احساس امنیت هم می توانستیم از یگان ویژه استفاده کنیم ! شاید موفق می شدیم

9 comments:

harfedel said...

avalan salam,dovoman man ba in harfeton movafegh nistam to iran amniyate nesby bargharar nist be nazare man aslan amniyat vojod nadare che berese be nesbiiiii!!!!!!!!!!!!!!aghaye reza be nazare man kar az yeghane vijhe gozashte digt ,sovoman kolan masrorim ke avalin comment ra migozarimmmmmmmmmmmm*2r3a golnan*

Mr Crazy said...

ای بابا! آقای رشید پور این چه حرفیه؟نا امنی کجا بود؟ داری جو روانی راه میندازی؟!همه چی آرووووووووومه
من چقدر خوشحالم! همه چیز دارم...یارانه،انرژی هسته ای،عزت نفس،محبوبیت ملی،رسانه میلی!ببخشید تصحیح میکنم! "ملی"...روزنامه های آزاد....و از همه مهم تر سایه حضرت آقا بالای سرمه.واسه چی احساس امنیت نکنم وقتی همچین عواملی در مملکتم هستن؟
شما هم زیاد خودتو ناراحت نکن چون یا بیشتر ممنوع الفعالیت میشی یا فیلتر یا میبرنت اوین اونوقت مجبوریم بیایم برات کمپوت بیاریم.برادر من تحریک افکار عمومی خوب نیست.

arezu .h said...

in jomlatool kheli jaleb bood ke adama ba didane mashine police ehsase jorm mikonan,kheli jaleb bood aghaye rashid pour

Hadise said...

salam...
movafeqam!
na 100dar 100
ama ta hoodoodi movafeqam!
mamnon

one said...

shazkhino helen dar kenare ham?

elahe said...

سلام اقای رشید پور...میگم ممکنه از برنامه شب شیشه ای که محمدرضا گلزار مهمون برنامه بود واسمون بنویسید با قلم زیبا و جذابتون من خیلی دلم میخواد بخونم..ممنون میشم..راستی زنده رود ما اصفهانیا چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟ما کماکان منتظر این برنامه فوق العاده
با اجرای زیبای شما هستیم..مرسی

www.soltaneghalbharezzar.blogfa.com

سارا said...

ما که کلا با دیدن نیروی انتظامی ،یگان ویژه،پلیس،بسیجی ها و از همه مهمتر جناب رئیس جمهور همش داریم احساس امنیت می کنیم

سید داوود قرشی said...

هرروز که میرم دانشگاه، تا ماشین پلیس می بینم، به خودم میگم که الان میاد نگهم میداره و ازم مدارک شناسایی می خواد

یک مسافر said...

شما از کجا متوجه شدین که
در تمام جهان حضور نیروی پلیس سبب احساس امنیت می شود
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایا در این مورد تحقیقی کردین یا به ذهنتون میرسه؟