Tuesday, February 23, 2010

کودک آشفته نگاه


مدیر داخلی نمایندگی دبنهامز در تهران از دوستان من است . دیروز تماس گرفت و گفت که حراج آخر فصل را از دست ندهم . غروب که شد باران گرفت . نم نم و شاعرانه . قدم زدن زیر اشکهای آسمان را دوست دارم . به مسعود گفتم " پاشو بریم هم قدم بزنیم و هم از این فروشگاهه خرید کنیم " از چهارراه پارک وی راه افتادیم و تا سر جام جم سرازیر شدیم . خیلی چسبید . حالا داخل فروشگاه بزرگ دبنهامز لابلای لباسها گم شده بودم . درست مثل آدمهای شهر ندیده (!) کلی خرید کردم و حسابی تخفیف گرفتم . از فروشکاه خارج شدیم . دلم بستنی می خواست . از آن بستنی های معروف روبروی پارک ملت . حالا بستنی به دست با بعضی ها سلام و علیک می کنم و در مقابل تعجب آنها لبخند می زنم . دخترک زیبایی که پیداست کمتر از شش سال دارد با پاکت های نم خورده ی فال جلو می آید ...... عمو تورو خدا یه فال بخر ...... دست توی جیبم کردم . حتی یک اسکناس صد تومانی هم ندارم . مسعود هم همینطور . از شدت خجالت سرخ شدم . بستنی را به دخترک ناز تعارف کردم . خندید و با دستهای کوچکش آن را از من گرفت . پرید و روی جدول های کنار پیاده رو نشست . انگارهزار سال بستنی نخورده بود . دنیا دنیا لذت کودکانه در چشمهایش موج می زد . دلم شکست . گوشه نگاهم نم خورد . درست مثل همان برگه های فال . من چقدر بی فکرم . با پولی که در آن فروشگاه خرج کرده بودم می توانستم هزار دخترک ناز را در هزار گوشه ی شهر خوشحال کنم ... شما را به خدا روشن فکر بازی در نیاورید . اسم این کار گدا پروری نیست ویا حداقل اینکه وضع جامعه خراب تر از این شعارهای مدرن است . به کودکان باران خورده ی کنار خیابانها رحم کنید . شاید آنچه که در دستان یخ زده ی آن کودک آشفته نگاه جاخوش کرده سند شرافت من و تو باشد نه برگه های نم خورده ی فال حافظ

9 comments:

harfedel said...

avalan salam ,dovoman masrorim ke dobare avalin narafim,svoman akh gofty geda o karde halakam ke man harchi pol dashtam midadam be in geda ha daste khodam nabod midonestam yaro motade mire hamaro mide sigar vali bazam nemitonestam komak nakonam vali hamishe komakaye charbo chili tar vase bache ha bod.....*2r3a golnan*

sahar said...

yadame ye rooz ye pesar bacheye fal foroush oomad nazdikamo ba hezar khahesho tamanna azam khast ta 1 fal azash bekharam. ta oomadam dast to kifam konam yeki az doostanam ke kenaram istade bood behem goft "baba bikhial, fekr kardi in poolo bedi chi mishe? mire mide be babash ta kharje mavad kone, pas hamoon behtar ke pool nadi!" kami fekr kardamo goftam age pool bedamo in bache ham poolesho bede ba babaye masalan motadesh behtar az ineke bekhatere pool dar nayavordan fohsh ya kotak bokhore! hade aghal dele ye bache shad mishe...

ب ت said...

من چی بگم به تو که اول صبحی با خوندن نوشته ات بغض کردم؟

من فکر نمی کنم فال خریدن من و تو دردی ازش دوا کنه. نه.

رها said...

سلام آقا رضا!

دوست دارم خوب باشيد.
هرگاه يكي از اين كودكان را مي بينم كلي با خودم درگيري پيدا مي كنم. كمك كنم يا نكنم؟ گاهي دلسوزي روي –به قول شما- اين شعارهاي مدرن را كم مي كند گاهي هم نه.
از قضا چند روز پيش از صبح تا ظهر چندتاشان را ديدم و مردمي كه هنگام خريد از آنها هزاران چونه مي زدند و انگار واقعآ آدامس مي خواستند و از دستان يخ زده ي پسرك تخفيف مي خواستند!
گمان مي كنم بزرگترين درد اين بچه ها نه بي پولي كه سرگرداني است. سر چند راه ها هراسانند نمي دانند كدام سو مردم دلسوز بيشترند؟! به اندازه ترحم ما به دست مي آورند...

اما در مورد متن پيشين شما:
هنگامي كه از رابطه هاي خصوي تان با افراد مشهور مي نويسيد اينجا حالت نشريات زرد را پيدا مي كند. من اين نوشته هايتان را دوست ندارم. آن زمان كه آرش افشار در وبلاگش در مورد شما چيزهايي نوشته بوديد به عنوان كسي كه فعاليت رسانه اي شما را كامل دنبال كرده پاسخ دادم و پرسش هايي كردم گاهي مجبور به توضيح شد و گاهي پاسخي نداشت!
گاهي كه اينگونه مي نويسيد شبيه شخصيتي مي شويد كه او مي نوشت! باور كردني نيست!
شرمنده اگر خيلي رك حرف زدم

شاد باشيد و پايدار .

arezu .h said...

sallam aghaye rashidpour,matnetoon foghe ziba bood man bahatoon kamelan movafegham va hamishe ta jayi ke toonestam say kardam be in bache ha komak konam ,makhsoosan tooye shahre ma ke in bacheha vase inke azashoon kharid konim ma ro be emam reza ghasam midan ke man ashk too chesham jam mishe va dige nemitoonam azashoon kharid nakonam nagahan yade eltemasaye khodam pishe emam reza mioftam.ba komake na chizi ke ma be in bacheha mikonin chizi azamoon kam nemishe faghat shadeshoon kardim,hamin dishab dashtam tooye yeki az khiyaboona ghadam mizadam ke koodaki ro didam ke tooye sarmaha be khatere ye baste dastmal kaghazi neshaste bood tooye sarmaha va dasht mashghasho minevesht nagahan yade in jomle shoma oftadam shoma chand rooz pish ham in yadavari ro karde boodid,azash oon baste dastmal kaghazi ro kharidam ,kheli khoshhal shod va dige boland shod ke bere khoonashoon,har vaght in bacheha ro mibinam be in fekr mikonam age ina khoonevade dashtan va dars mikhoondan mitoonestan har kodoom che estedadaye balayi dashte bashan va mofid ,pezeshk beshan,mohandes,...dalil nemishe ke chon mohtaj hastan dige estedad nadaran,kash yek fekre asasi vase in bacheha beshe,rasti aksi ke az negahe negarane in koodak dar weblogetoon gozashtid besiyar ziba bood,yek donya sepas
vagheann az khoondane in neveshte lezat bordam,...movafagh va pirooz bashid(arezu haghpanah)

بهروز said...

کاشکی این نوشته و این حس هیچ وقت فراموشت نشه

انديشه said...

با خوندنش بغض گلوم رو گرفت

و هر ئقت كه توي خيابون اين بچه هاي معصوم رو مي بينم از خدا مي خوام روزهاي هوب رو ببينن
مثل همه بچه هاي شاد
و دقيقا متقدم به سند شرافت من و تو
اميد كه هميشه بيدار باشه نگاهمون

Anonymous said...

kharidan az ona dardiro dava nemikone bavar kon. akharesh polaro kase dige var midareo 1000jor onaro azar mide :(

roya said...

سلام
خيلي خوشحالم كه وبلاگتون رو خوندم... تمامي پست هاتون رو خوندم. ارادتم نسبت به شما هزار برابر شد. در ضمن شما شباهت بسيار زيادي به همسرم كه آذري زبان هستش داريد.
حال برم سر اصل مطلب: مي شه لطف كنيد آدرس اين فروشگاه رو بگيد؟؟؟
پيشاپيش ممنونم