Saturday, March 6, 2010

لطفا تحمل کنید


دیروز به یکی از شهرستانها سفر کرده بودم . اشتباه نکنید . منظورم قم نیست . باید در جمع دو هزار نفری مردم خوب آنجا برنامه اجرا می کردم . خیلی ها بودند . از جمله سید ضیا الدین دری کارگردان کلاه پهلوی . دعوتش کردم تا روی صحنه بیاید . مردم خیلی تشویقش کردند . از سر فیلم برداری آمده بود . خسته و اندکی هم کلافه . کمی راجع به سریال حرف زدیم . آقای دری ناگهان گفت که می خواهد با مردم درددل کند . با لبخند پذیرفتم . از روزنامه ها و مجلات گلایه کرد که چرا در مورد پروژه ی او دروغ می نویسند . تا اینجای کار قابل درک بود . اما بلافاصله بحث را تعمیم داد و گفت " من با توقیف خیلی از روزنامه ها به شدت موافقم . این اصلا ربطی به دموکراسی و آزادی ندارد . روزنامه ای که دروغ می نویسد را باید تعطیل کرد تا گستاخی نکند " خیلی از نوع نگاهش تعجب کردم . ابتدا خواستم که چیزی نگویم . احساس کردم که مردم شهرستان علاقه ی چندانی به بحثهای اینچنینی ندارند . مخصوصا که بیشتر حاضرین را خانواده ها تشکیل می دادند . اما یک لحظه تصویر غمگین همکاران سابق مطبوعاتی ام را تجسم کردم . احساس تعجب اولیه ام به بغض تبدیل شد . میکروفون را از ایشان گرفتم و به شدت با حرفهایشان مخالفت کردم . نگران واکنش مردم بودم که ناگهان همدلی غیر قابل تصور آنها با ضربان دستهایشان من را شگفت زده کرد و بار دیگر برایم ثابت شد که ایران فقط تهران نیست . مردم نگاه تیزبین دارند و سطح آکاهی آنها بسیار بیشتر از آن است که فکر می کنیم . راه اصلاح معضلات جامعه مسدود کردن شاه راه رسانه نیست که این نسل از روزنه های باریک نور رنگین کمان می سازد . آقای دری باور کنید که اگر روزنامه ای دروغ بنویسد مردم با شعورتر از آنند که مشتری اش باشند . نگران نباشید . آنقدر نمی خرند تا خودش تعطیل شود و نیازی به این همه زحمت آقایان نیست . هرگز معنی این نوع از دلسوزی برای فرهنگ جامعه را نمی فهمم حتی اگر شما فیلمساز بزرگی باشید . دوستتان دارم . لطفا تحمل کنید

26 comments:

Anonymous said...

من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هرچه کرد آن آشنا کرد!

Anonymous said...

سلام رضاي عزيز
من از بينندگان هميشگي برنامه هايت هستم
مشكلي كاري دارم فكر ميكنم شايد بتواني برايم حل كني؟چگونه نامه ام را برايت ايميل كنم
ايميل من bahman_bspc@yahoo.com
با تشكر- بهمن

Anonymous said...

آقای رشید پور قبلا زیاد به برنامهاتون توجه نمیکردم اما از روز اول که وبلاگتون رو میخونم احساس خیلی خوبی به دانش و درکتون پیدا کرم و خیلی از نوشته هاتون پیش دوستان و خانواده تعریف میکنم .قلم فوق العاده و ظریفی دارید.میلاد-ر

Anonymous said...

آقا رضا خیلی باحالی،از وقتی تو ایران بودم ازت خوشم میومد و الان هم که ایران نیستم بازم دوست دارم
از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
 زنده باد آزادی،زنده باد آزادگی
به امیده روزی که هیچ بل بلی به زور در قفس، مجبور به آواز خوندن برای خوشایند کسی نباشه

Anonymous said...

جناب رشیدپور
ممنون از عکس العمل آگاهانه شما
نمونه بارز حرف شما روزنامه های دروغ پردازی هستند که از فرط بی توجهی مردم بهشون به ضرب و زور بیتالمال دارن اداه می شن.
و در مقابل روزنامه ها و هفته نامه هایی که مردم برای خریدنشون جلوی دکه ها صف میکشیدن و حالا تمام اونها در محاق توقیف هستند.
ما رو دلگرم کردید از اینکه فهمیدیم در شهر قم هم مردم دلهاشون سبزه

holmes said...

درود بر رشید پور عزیز...وبلاگت رو امروز کشف کردم.آقا جات خالیه توی تلویزیون این روزها البته همون بهتر که توی رسانه دروغ نباشی...موفق باشی

آرش سیگارچی said...

این خانه تان را ندیده بودم. صبح روز تعطیل (یکشنبه) حالی داد مرور ورق های این دفتر. برقرار باشید

محمد حسین said...

برادر رضا
ایول داری
پاینده باشی

سید محمد موسوی said...

سلام

خیلی خوشحالم که وبلاگ شما رو میبینم الان 3 ساعته که کپ شدم رو وبلاگتون و تقریبا همه مطالبتونو خوندم
احساس میکردم دارم برنانتونو میبینم یا صداتونو میشنوم

واقعا دوستتون دارم

راستی من از بچه های شهرستان
شهرضا (نزدیک اصفهان) هستم
چطور میتونم برنامه عبور شیشه ای
شما رو که ندیدم و پیداشم نمیکنم ببینم

با تشکر از شما ...

amir said...

salam
age gofti chera emrooz webloget inghade shologh shode?

علی said...

خیلی خوب گفتین اقای رشید پور،همه آگاهیم از اون پیرزن که تو ده مشهد زندگی می کنه تا من جوونی که تو تهرانیم.این اقا اشتباه کردن اونایی که یه مشت دروغ میگن سر جاشون پا برجا هستن

arezu .h said...

sallam aghaye rashid pour ,khaste nabashid be khatere ejraye barnamatoon,man ba nazaretoon kamelan movafegham,man khodam hamishe baraye sehate har khabari tahghigh mikonam va kheli zood ghabool nemikonam.kheli ghashang tahlil kardin ,dastetoon dard nakone ,ba tashakor,....
arezu haghpanah

rahgozar said...

salam
jig jig jigareto :D

Anonymous said...

aghaye Rashidpour e aziz
tu face book chand bar raje be zendehrood va mojrie jadidesh harf zadin.engar delkhorin az T.V ke barnamehatuno 2bare gereftan.
khob,,,man chand ruz pish dashtam matlabi az ye Shaer mikhundam ke yade shoma oftadam.neveshte bud: age dar zamane movafaghiyat khodeto control koni,hatman 2bare movafagh khahi shod.hala shoma aya motmaenin ke dar zamane movafaghiyatetun tuye emsal va khoshhali az bargashtane 2bare be T.V va mashgooliate khoshayand,khodetuno control kardin???aya narahati ke ba toghife barnamehatun baratun pish umad,haghetun nabud?aye tuye sharayeti ke kheili oza rooberah bood,kasi ro ya kasayi ro faramoosh nakardin?be narahati va delkhorie kasi posht nakardin?dele kasi ro ke vazifatun bud delesho be dast biarin, nashkastin?aye kasi bud ke dar barabaresh mas'ool budin,behetun niaz dasht vali be khatere geretfatihaye movafaghiyat aamize zendegi behesh tavajoh nakardin?aya kasi bud ke delesh begire chon haghe doosti ro dar barabaresh adaa nakardin???
in ke man aya shoma ro mishnasam ya na,va inke aya az ettefaghi tu zendegiye shoma khabar daram ya na,mozooe mohemi nist.behesh fekr nakonin.faghat be harfam fekr konin.nemikham nasihat konam,in laghzesh ha ham momkene vaseye har kas rokh bede vali heyfe..jolosho begirin.khodetuno alaki tabrae nakoni.donya kheili zerangatar az in harfast ke goole man o shoma ro bokhore va mojazat nakone.
khoobe ke tuye zamanhayi ke movafagh mishim,yademun nare ke kia vasamun adamaye khubi budan va tuye roozayi ke chandan ham movafagh naboodim umadan tarafemun.khube ke bekhatere khoshhali az oza va mashghooliat,rizekariha ro faramoosh nakonim.poshtemuno be kasayi ke behemun niaz daran va dar barabareshun mas'oolim nakonim.chizi ro faramoosh nakonim va kasi ro naranjooni.dar 1kalam: jav gir nashim va be ghole shaer khodemuno control konim ta mivafaghiyatemun daemi bashe.dar zendegi be shoma khosh begzare aghaye Rashidpoor...

ali said...

can i have your email please ?

Anonymous said...

Riza Jon,

Gardash chokh chokh khoshal oldim sanin weblogien okhoomakhdan! Barakale sana! Sanin barnamalarin bizim gonlarimiza gish da, soyokh da bir yakhchi his verirdi! Sandan sooblar bir ayri joor khoshidi! Khatira oloobsan biza! Sana khoshlookh va salamatdikh arizu eliram! Hamisha payanda olasan!

Anonymous said...

منهم فكر ميكردم مردو شهرستان خيلي تمايل به اين مسائل ندارند...خيلي خوشحالم كه همه مردم ايران هميشه بيدارند.....باز هم مرسي آقاي رشيد پور....پونه مهنوش

پگاه said...

آقای رشید پور سلام
خیلی وقت بود دنبال یه سایت یا وبلاگ میگشتم که مال شما باشه (تقریبا" از زمان شب شیشه ای)اما پیدا نمیکردم .تقریبا" نا امید شده بودم که امشب تو یکی از وبلاگهای طرفداران آقای گلزار وبلاگتونو پیدا کردم .هنوز تموم مطالبو نخوندم اما دو تا مطلب آخر خیلی جالب و خوب بود.امیدوارم عید 89 هم مثل عید 87 لحظه سال تحویل برنامه داشته باشین ما (من و هر کسی که ازش پرسیدم)سال88اصلا" متوجه نشدیم که سال کی تحویل شد .
به هر حال همیشه پیگیر کارهای متفاوتتون هستم
موفق باشید
پگاه

Anonymous said...

خیلی وقته که تو این کشور مردم زندانی شدن و با انواع اقسام استبدادها سر میکنند هر از گاهی هم که صدای بلند میشه زود به اعداام و محاربه با اسلام محکوم میشه سوال من از این اقایون اینه که ایا به خلقت بشر نگاه کردن که خدا دنیا رو در زیبایی کامل و برای دید بشر افریده ایا سر زیبایی هاش حجاب کرده به زور نه به شعور ما توهیین نکرده در عوض به خودمون واگزار کرده که در صورت استفاده بد از هر چیز ما محکوم به نابودی هستیم اما در ایران دراین 30 سال بر خلاف خلقت پروردگار عزیز و در راستای اهداف ابلیس همه چیز با اجبار شده و باعث دین گریزی مردم و عقب موندگی کشورمون و حاکم شدن جهلو خرافات به مردم واگذار کنید به جای اونها تصمیم نگیرید تا به مردم و افریدگارشون تو هین نکرده باشین

Anonymous said...

خسته شدم از این همه زور و اجبا که بالای سر جونها سنگینی میکنه این هم ترسو وحشت توی یه جامعه بسته خدایا میدونم اگه تو روبروی این اقایون بودی کلی از خلقتت ایراد میگرفتند که با اسلام همخون نیست و مشکل شرعی داره چه شانسی اوردی گلم که اینجا نیستی دستشون به تو نمی رسه من موندم امام زمان اگه بیاد یه وقت خدای نکرده محکوم نشه به محاربه خدایا از شر شیطون به تو پناه میبرم خودت درد مردمو دوا کن اخه خیلی وقته دیگه کسی صدای مردمو نمیشنوه

Anonymous said...

دم تابناک گرم من از اون سایت متوجه سایت باحال شما شدم البته خود تابناک یه مقدار ترسو و هر کامنتی رو نمی زنهالبته بازم نسبت به سایتهایی که ففیلتر نیستن سرش به تنش میرزه و تقریبا یه کمی واقعیاتو میگه اونهم بعضی وقتها اگه ترس بهش اجازه بده ولی وقتی مطالبتو خوندم نظرم راجبهت عوض شد اخه فکر میکردم از این بادمجون دورغابچییاییولی دیدم نه یه مقدار شجاعی مثل موسوی که شجاعت کردن در مقابل ظلم ایستادند هر چندهمیشه تو تاریخ بعدها قدر این ها رو میدونن ولی دوستتون داریم به امید ایرانی سراسر اباد بدور از هر استبداد

فرشاد said...

آرشیو وبلاگ کامل نیست. فقط شامل سال جدبد میلادی میشه. لطفا به روابط عمومیتون بگید پیگیری کنن.
کل مطالب رو جیم شدم. بهترینش اونی بود که واسه تونل توحید بود. اشکم فوران کرد مـــــــــــــرد
اگه داستان رضا زاده رو تو تابناک نزده بودند و بعضی ها آدرس اینجا رو نمیدادند. عمرا جذبم میکردی
راستی توی گوگل هم احتیاط لازم بر تایپ عبارت " وبلاگ رضا رشیدپور " است. غیر از این صفحه اول کلی لینک کوچه علی چپ داره. راستی جیی پیدا نمیشه ما بچه شهرستانیها کشف بشیم ؟ طنز خونمون در حد مخ انیشتنه. نه ؟
http://cafeblog.persianblog.ir

یک مسافر said...

آقای رشیدپور من به حرف شما انتقاد شدیدی دارم
فضای باز رسانه ای با اینکه اجازه بدیم تا دیگران دروغ بنویسند خیلی فرق میکنه
مخصوصا در رسانه
شاید شما به خاطر اطلاعات سیاسی تون به راحتی تشخیص بدین که کدوم حرف راسته و کدوم دروغ اما غالب مردم اینقدر اطلاعات سیاسی ندارند که متوجه بشن کی راست میگه و کی دروغ
شما فکر میکنین مثلا اگر یک هفته فقط یک هفته صدا و سیما تعطیل بشه و رسانه های دروغگو اجازه فعالیت آزاد پیدا کنن چه تاثیری روی ذهن و افکار مردم می ذارن؟! تاثیر رسانه رو شوخی نگیرین، تکرار دروغ اون رو باورپذیر میکنه و خیلی تاثیرات دیگه که منجر به خیلی اتفاقات در خیلی جاهای جهان شده
جنگ ها، توجیه جنگ ها، انقلاب های مخملی، توجیه کشتار مردم بی دفاع، و ...
مثلا مگه مردم دنیا نمیفهمن چه حرفی راجع به ایران یا فلسطین یا عراق یا افغانستان و ... دروغه و کدوم راست؟! معلومه که میفهمن اما اینقدر اطلاعات غلط به بعضی هاشون داده میشه که اونها دروغ رو باور میکنن
نوشتین مردم اگر روزنامه ای دروغ بنویسند آن را نمی خرند اما ننوشتید که مردم از کجا باید متوجه شوند که روزنامه ای دروغ مینویسد یا راست؟
آیا قبل از هر تیتر خبری راست و دروغ ان را مشخص میکنند!؟
آنها در پشت نقابهای گوناگون و به بهانه خیرخواهی دروغ به خورد مردم میدهند و فضای جامعه را مسموم میکنند
حرف شما مثل این است که بگوییم بگذاریم مواد مخدر و شراب و فحشا و خیلی چیزهای دیگه در جامعه آزاد باشه، مردم خودشون می فهمند و انتخاب نمی کنند، اما این راهش نیست، همه که انسان کامل و مصون از خطا و اشتباه نیستند
گرچه قبول دارم اکثریت مردم ایران خوب و بد را به خوبی تشخیص میدهند
اما همان اقلیت هم میتواند جامعه را به ورطه نابودی بکشاند
به هر حال فضای باز رسانه ای با اینکه اجازه بدیم رسانه دروغگو ازادانه به فعالیت بپردازه فرق میکنه
و اون آقای فیلمساز هم دقیقا به همین نکته اشاره کرده: دروغ

Anonymous said...

سلام اقای رشیدپور. من بار اول که وبلاگتون مطالعه میکنم.خوشم اومد مثل برنامهاتون خوبه. فقط یه درخواست دارم اگه میشه صریح تر صحبت کنید مشکلات جامعه رو واضح بیان کنید.برای اصلاح جامعمون همه باید هزینه هایی بپردازیم زیاد یا کم اون بستگی به شرایط اجتماعی و شغلیمون داره. پیشاپیش عیدتون مبارک. اندکی صبر سحر نزدیک است...

javadfilm said...

سلام
یه خاطره بگم شاید بشناسیم.یادته تو شهرستان یی بهت گفت چرا آهنگ درخت رو برای استقلالی ها خوندی باید برا پرسپولیسی ها می خوندی.من همونم که گفتم پدرم دراومده.مثل اینکه باید ادامه داشته باشه.
بازم از همه چی ممنون.دوستدار همیشگی شما.
javadfilm011@gmail.com

Anonymous said...

سلام رظا جان
كفون احوالون؟
خيلي كارت درسته فقط فقط فقط مواظب باش اينايي كه اينهمه تعريفت مي كنن كار دستت ندن.چند روزيه تو تلوزيون نيستي، دوست داريم ببينيمت.
ياشاسين رضا گارداشيمي
آرزويم همه سرسبزي توست.