Saturday, March 20, 2010

نیم نگاه به تلویزیون


شبکه های مختلف سیما تمام تلاششان را برای جذب مخاطب به کار برده بودند . ویژه برنامه های تحویل سال کیفیتی به مراتب بهتر از سال قبل داشت . اگر از روند تکراری و نزولی شبکه ی اول سیما چشم پوشی کنیم باقی برنامه ها از جذابیت نسبی بر خوردار بودند . شبکه ی دوم تلویزیون تلاش کرده بود تا خانم گیتی خامنه ای را محور جلب توجه قرار دهد . هر چند که شخصا ترجیح می دادم تا با نوستالژی این مجری محبوب زمان کودکی باقی بمانم تا چهره و اجرای جدید . شبکه ی سوم تمام قوانین نوشته و نانوشته ی سیما را زیر پا گذاشت تا با حضور چهره های محبوبی مانند حسام نواب صفوی و مصطفی زمانی و ... گوی سبقت را برباید . طراحی صحنه ی این برنامه که بر گرفته از یک شو ی معروف ماهواره ای بود نسبت کمتری با فضای معنوی تحویل سال داشت . احسان علیخانی مثل همیشه بود و تماشای فرزاد فرزین در یک برنامه ی رسمی سیمای جمهوری اسلامی تعجب آور . شبکه ی پنج رشد قابل توجهی کرده بود . محمد سلوکی بهتر از همیشه نشان می داد و نو آوری در تولید وله های میان برنامه و نیز استفاده از جلوه های بصری در طراحی دکور شایان توجه بود . اما شبکه ی چهارم سیما عمیق تر و پردازش شده تر از بقیه به نظر می رسید . بخشهای مربوط به تهران قدیم با آن همه هنرور و نورپردازی حرفه ای و کارگردانی هوشمندانه از نقاط عطف این ویژه برنامه بود . در مجموع احساس می کنم که تمام همکاران برنامه ساز نهایت تلاش و توانایی خود را به کار بسته بودند تا قاب تلویزیون از حرارت نگاه مخاطب بی نصیب نماند . به همه ی آنها خسته نباشید می گویم

40 comments:

امير سررشته داري said...

رضاي عزيز قبول دارم كه همه كساني كه براي راديو و تلوزيون زحمت مي كشند با تمام حاشيه هاي موجود بايد كنار بيايند و يك برنامه تميز و شسته و رفته را بيرون بدهند ولي متأسفانه حرفي براي گفتن وجود ندارد. چيزي براي تحليل نمي ماند. سيستمي بسته كه در آن شادي زوري است. خنده محو است. معنويت دستوريست. اما رضا (ع) يك ابزار شده براي القاي معنويت. متأسفانه رغبتي براي ديدن نيست. بدان كه با اين همه زحمت چيزي براي ديدن هم نمي ماند. ارادتمند

امیرعلی said...

سلام
سال نو مبـــــــــــــــــارک
بلاگ خیلی جالبیه
این بار من خواستم اولین نظر رو من داده باشم
با آرزوی سالی خوب همراه با موفقیت و سلامتی برای تمام مردم ایران
:)

تحلیل ... said...

سلام
شخصاً از صداقت جنابعالی خوشم میاد. هر چند گویندگی ذاتاً یعنی تکرار آنچه ابلاغ شده !!
امیدوارم روزی بتوانیم با صداقت از صداقت گفتگو کنیم !!

ستاره said...

سلام
سال تحويل همه بودند جز شما،جاتون خيلي خالي بود....موقع سال تحويل دعاتون كردم،اميدوارم همه عاقبت بخير بشيم،وقتي آقاي يوسف....آمدند و برنامه اجرا كردند من مدام ياد شما كردم و دلم براي برنامه هاتون تنگ شد يادش بخير8/8/88
به هر حال انشالله زودتر ببينيمتون در تلويزيون و خوشحال بشيم!
نوش جان اين انرژي هاي مثبت،اين از ديد ما منتظر بازديد ميمونيم! سال نو مبارك

sahar said...

من شخصا برنامه شبکه سه رو بیشتر دوست داشتم. با اینکه هنوز یه ایرادایی داشت ولی از کانالهای دیگه خیلی بهتر بود. حداقل از چهره های محبوب و هنرمندان بیشتر استفاده کرده بودن تو برنامه شون. و اینکه برنامه خیلی گرمتر از همیشه بود. انتخاب احسان علیخانی هم به عنوان مجری بجا بود. هرچند در کار اجرا به پای شما نمیرسه ولی به نظرم خیلی خوب اجرا کرد برنامه رو.
محمد سلوکی مجری خوبیه ولی من که چند دقیقه شبکه تهران رو دیدم از برنامه خوشم نیومد چون برنامه به گرمی برنامه شبکه سوم نبود. احسان علیخانی خیلی راحت تر و خودمونی تر برنامه رو اجرا می کرد و همین باعث شد من از دیدن برنامه اش لذت بیشتری ببرم.
دکور برنامه ها هم خیلی معمولی بودن

پریزاد said...

پس ظاهرا فقط جای شما خالی بوده آقای رشید پور ... امروز اول بهار است و هوای چشم و دل ما هم کمی نشاط و طراوت می خواهد ... انشالله سال تازه به امید برنامه ی تازه از شما ... زنده باشید و بهارتان مبارک

mehrnaz said...

aghayeh rashidpour in neveshtatoon mahshar bood,emsal be tor ajibi delam barayeh television iran tang shodeh bood va doost dashtam bebinam va ya hadeaghal bedoonam shabakehayeh mokhtalefeh tv chii neshoon dadand,ba khoondaneh in neveshteh kamelan be oon chizi ke mikhastam resiidam.
sale no tooooooon mobarakkkkkkkk.

دختری در مزرعه said...

من یه قسمت کوچولو از شبکه سه دیدم ولی چون از طریق اینترنت بود هی قطع و وصل میشد.
برای ماهایی که دور از وطن هستیم شبکه جام جم بود.. که البته کیفیتش به پای شبکه های ایران نمیرسه ولی خوب بازم دستشون درد نکنه

arezu .h said...

aghaye rashidpour vali barnamehaye emsal vase man aslan jaleb nabood ,jaye shoma vaghean khali boodesh,va vaghean naboodetoon hes mishod ,hich mojry be paye shoma nemirese ,shoma binazirin,barnameha bedoone shoma lotfi nadasht,man hamash yade shoma mioftadam ,az hamoon lahze ke sal tahvil shod man daram saneih shomari mikonam emsal zood tamoom beshe ta ishhala sal tahvile badi shoma ro bebinim,aghaye rashid pour be omide inke har che zood tar emasal shahede barnamehaye ghashangetoon dar radio va tv bashim,jaye shoma kolan dar radio va hame shabake haye tv khalist,enshhalah emasal sale kheli kheli... khoobi baratoon bashe aghaye rashid pour,.....shado va pirooz bashid.(arezu.haghpanah)

سمیرا حسینی نژاد said...

به نام خدا
سلام آقای رشیدپور . تحلیل نسبتا خوبی بود از برنامه های سیما. البته من فقط شبکه ی سه رو نگاه می کردم و باقی و ندیدم . شبکه تهران هم که واسه ما نبود .
اما شبکه ی سه دیشب خیلی جالب بود.
از حسام نواب صفوی گرفته تا کامبیز دیر باز و مصطفی زمانی که اصلا فکرش و نمی کردیم بیاد تا گروه دو قولوها .

راستی شما همه ی شبکه ها رو یک جادیدی ؟!

درنهایت دیشب شب خوبی برای هم قطارهای شبکه سه و احسان علیخانی بود

موفق باشید .
خداوندا قلبهایمان را تاریک و تباه نکن بعد از آنکه هدایت فرمودی آمین

hami said...

سلام آقای رشدپور
صبح روز اول فروردینتان خوش باد
به نظر دیشب تلوزیون و مخصوصا شبکه 3 یا همان جوان با رویکردی عالی بود.
آمدن مهمان های خوب مثل بهنام صفوی و علی اصحابی و همچنین فرزاد فرزین واقعا عالی بود.

Anonymous said...

جای فرزاد حسنی خیلی خالی بود من اصلا از اجرای علیخانی خوشم نمیآد هنوز داره مثل حسنی میره حتی واژگانش مثل فرزاد هست حسنی ثابت کرده که میتونه هم در رادیو هم در تلویزیون سال تحویلای خوب اجرا کنه

حامد داراب said...

سلام

از ميان تمام بهارها اين يك زشت ترين است
……………………………………………………..
دقيقا همون چيزي كه گفتم
من بزرگ شدم
و اولين و ماندگار ترين
خاطراتم
همونهايي
شد
كه توش بهم گفته شده بود
من
احمقم
…………………………………
شعر و سينما ، با يادداشتهايي كوتاه به روز است ،

آرمان said...

مهمترین دلیل بالا رفتن کیفیت برنامه های تلویزیون برنامه های ماهواره هاست صدا و سیما هم فهمیده که باید رقابت کنه اما تا اینجا یریالهای نوروزی نشئن میدن که کیفیتی ندارن بازهم باید فعلا ویکتوریا نگاه کنیم

rahgozar said...

سلام
تعجب میکنم!کجا جالب بود؟
صدرحمت پارسال برنامه فرزاد حسنی

یاشار said...

سلام ضمن تبریک سال 89 دیشب واقعا جای آقای رشیدپور و همچنین فرزاد حسنی خالی بود (ضمن احترام به باقی دوستان)
آقای رشیدپور اگر کامنتهای علاقمندانتون را میخونین لطفا اعلام کنین که ما هم خوشحال شیم
موفق باشید

Anonymous said...

salam reza jan ba in hame hal jaye to khali bod emsal va man fekr mikonam ino hameye mardom azizemon fahmidan bavar nadari to cheshmaye man nigah kon......

mehdi khanjan pour said...

ba in hame man motmaenem ke mardome azizemon ham ino bavar darand ke emsal jaye shoma vaghean khali bod agar bavar nadarid to cheshmaye man nigah konid onvaght mifahmid ke man ...

azamusic said...

اول اینکه سلام
دوم اینکه برنامه های جذابی نبود! فکر کنم بیشتر مردم از شبکه های ماهواره ااستفاده کردند در زمان تحویل سال!
سوم اینکه زنده رود بار دیگر آغاز شده ولی با بهمن هاشمی. این را بگویم که اصلا روح نداره! زنده رود فقط برنامه رشیدپور هست و بس

saeed said...

ja shoma kheili khaliii bud agha reza!!!....zende rood ham k dg faeiiide nadare bi hozoore shoma

alik_63 said...

چرا شما نبوديد؟ شما اونا رو تحريم كرديد؟! يا اونا شما رو؟! :d

علی said...

سلام
البته جام جم یادت رفت دکتر محمد اصفهانی رو آورده بود
و خیلی هم از خانومش تعریف میکرد و اینهال... و پایان همه شایعاتی مبنی بر طلاق گرفتن از خانومشون..
عاشقمششششششششششششششش

Anonymous said...

آقا رشیدپور تا قبل از اینکه این پیام شما رو بخونم بسیار به شما علاقه داشتم اما با این پست واقعا متعجب شدم واقعا شما اسم این برنامه ها برنامه تحویل سال میگذارید!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
آیا این چنین برنامه هایی در شان و منزلت عید نوروز است صد رحمت به گذشته که بر سر مزار حافظ میرفتند انگار شما و امثتال شما فراموش کردید که این عید مال ایران باستان است فراموش کردید این ها را از کوروش بزرگ به یادگار داریم اما دریغ از یه برنامه در تخت جمشید یک یاد از کوروش کبیر من منکر پخش تصاویر حرم امام رضا نمیباشم چون بزرگی ایشان بر کسی پوشیده نیت اما چه لزومی دارد در این عید که ربطی به مذهب ندارد اینچنین پوشش داده شود !!!
در آخر فوقالعاده از شما ناامید شدم متاسفم.

mohammad said...

آقا رشیدپور تا قبل از اینکه این پیام شما رو بخونم بسیار به شما علاقه داشتم اما با این پست واقعا متعجب شدم واقعا شما اسم این برنامه ها برنامه تحویل سال میگذارید!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
آیا این چنین برنامه هایی در شان و منزلت عید نوروز است صد رحمت به گذشته که بر سر مزار حافظ میرفتند انگار شما و امثتال شما فراموش کردید که این عید مال ایران باستان است فراموش کردید این ها را از کوروش بزرگ به یادگار داریم اما دریغ از یه برنامه در تخت جمشید یک یاد از کوروش کبیر من منکر پخش تصاویر حرم امام رضا نمیباشم چون بزرگی ایشان بر کسی پوشیده نیت اما چه لزومی دارد در این عید که ربطی به مذهب ندارد اینچنین پوشش داده شود !!!
در آخر فوقالعاده از شما ناامید شدم متاسفم.

abolfazl said...

salam az ashnayi ba vebetoon khoshhalam tahlile kootah ama gooyayi bood kash moghyesatoon be barnamehaye shabakehaye khareji taemim midaadid ta bedoonim kojaye donya gharar darim khoshhal misham sari be vebam bezanid.sale noyetoon mobarak
www.talanbar.blogfa.com

شقایق said...

سلام خدمت شما
من مدیریت وبلاگ گروپ اختصاصی مصطفی زمانی هستم که تازه وب شما رو پیدا کردم.
مطلباتون مثل همیشه جالب و قشنگه با اینکه من فقط شبکه ی 3 رو دیدم ولی این مطلب به دلم نشست که خوب مگه میشه فرموده ی شما به دل ما نشینه !!!
خوشحال میشم به وب من هم سری بزنید و مارو از دونستن نظرتون محروم نکنید
با تشکر
شقایق ( خبرنگار و مدیر وبلاگ اختصاصی مصطفی زمانی )
www. mostafazamani1.blogfa.com

Anonymous said...

ببخشيد آقاي رشيد پور به نظر من اصلا برنامه هاي قابل توجهي نداشت..........مخصوصا سر دعاي سال تحويل جاي استاد شجريان خالي بود.....خيلي خالي......پونه مهنوش

HedzZz said...

برنامه شبکه 3 فقط خوب بود ...شبکه دو هم جالب بود... به نظرم سطح مجریان تلویزیون بالا رفته وجدیدا جای خیلی ها رو گرفتن...خوشحالم که فهمیدی فقط خودت نیستی که می تونی آدم های مهم رو تو صدا و سیما بیاری! دیدی که علیخانی هم زمانی رو برای اولین بار تو تلویزیون آورد... در حالی که جنابعالی تو آخرین برنامه ویژه تون ته تهش فروتن رو دعوت کردین یا مثلا گودرزی رو که یه پاش تو تلویزیونه!!! خلاصه که اگه برنامه هم دیگه نذاری نگذاشتی چیزی عوض نمی شه داداش ....زیاد خوشحال نباش!

Anonymous said...

سلام!
شما برنامه بی بی سی رو میدیدید برای عید، اونوقت شما هم احتمالا به این نتیجه میرسیدید که این بودجه صدا و سیما رو بریزیم تو صندوق صدقات خیلی بهترتره

آوامین said...

والله به نظرم صدا و سیما داره خودشو به درو دیوار می کوبه که مردمو به سمت خودش جلب کنه !!!
فقط برنامه ی تهران و شبکه سه قدری قابل تحمل بود ...
من موندم چی شده اینا مهربون و آزاد شدن اون آقای خوش تیپ نفس گرم قیافه مثلا آمریکایی و فرزاد فرزین حالا عزیز شدن و مهمون سال نحویل مردم !!!
البته همه می دونن چرا اما وقعا یک جورایی به نظرم بازی با شعور مردم و قاقالی دادن خجالت داره !!!متاسفم برای صدا و سیما ...
نه ...اینجوری نمیشه ...
فقط میتونم بگم متاسفم.
اما اجرای علیخانی و سلوکی رو دوست داشتم.

Anonymous said...

...و البته جای شما خدایی خالی بود.

کامران نجف زاده said...

جای خالی آقا رضا احساس می شد.ان شا ا...نوروز آینده پای شما بنشینیم

hassan said...

نه بابا الکی اشتباه نکنید این کاره هر سالشونه!
پارسالم شبکه سه محسن یگانه رو آورده بود
پیارسال هم خوده رشیدپور بنیامین رو آورده بود
اما اینا همش سالی یه باره!!
که بگن آره بابا شما و علاقه هاتون هم آدمن
فقط سلیقه ما نیست که 364 روز به خورد حلقتون میدیم!!!

Anonymous said...

متاسفانه آقای رشیدپور واقعیت به نظر من طور دیگری بود. همان تکرار و سردرگمی و رفع مسئولیت در برنامه های نوروزی تلویزیون موج میزد و البته مشکل جای دیگر است تا وقتی تکلیف ما در حوزه فرهنگ مشخص نباشد داستان همین است و تعجب میکنم از اینکه این برنامه ها هیچ کدام رنگ و بوی حتی دینی و مذهبی مورد نظر نظام را هم ندارذ پس باید جاره ای اندیشید . این طرف یا آن طرف ... ؟؟لازم نیست پشت دوربین همیشه بازیگری باشد ... !!!

Anonymous said...

كاش به برنامه هاي تحويل سال بي بي سي فارسي هم اشاره ميكرديد كه امسال مخاطب هاي بسيار زيادي رو به خودش اخصاص داده بود

Anonymous said...

سلام
شبکه سه با اجرای احسان علیخانی عالی بود.احسان واقعا بهت تبریک میگم که اینقد صمیمیی وخوب هستی من
که تا ساعت 3 شب بخاطرش بیدار موندم
طراحی دکور برنامه هم عالی بود
احسان علیخانی خیلی دوست دارم از رشید پور و فرزاد حسنی زدی جلو.....احسان جان موفق باشی
به قول آقا احسان
توهم درگیر تشویشی
مث حالی که من دارم
برای دیدنت امشب
تمام سال بیدارم
عاشقتم

Anonymous said...

سلام آقای رشید پورامسال موقع تحویل سال هم ناراحت شدم هم خوشحال ناراحت واسه اینکه قرار بود آقای حسنی عزیز بیان شبکه بش ولی نشداما خوشحال از اینکه مجری شبکه بش مهدی سلوکی بود
موفق باشید

Anonymous said...

سلام اصلا فکر نمیکردم با توجه به شباهتی که به فرزاد حسنی دارید طرفدار هم داشته باشید

Maryam said...

سلام. آقاي رشيد پور واقعا تعجب مي کنم. به نظر شما برنامه ها خوب بود؟استفاده از مجري هاي برنامه هاي صبحگاهي، برنامه هاي کليشه اي و سعي در به زور خنداندن مردم. حتي به نظر مي آمد کمبود مهمان دارند . من هميشه و هر سال معتقد بودم برنامه هاي نوروزي و تحويل سال فقط شبکه هاي خودمان . ولي امسال اصرار داشتم که هر شبکه ديگري به غير از اين تلويزيون دولتي که حتي براي لحظات تحويل سال مردم هم احترام قائل نيست جاي شما خيلي خالي بود
راستي شبکه دو بعد از تحويل سال تصنيفي از آقاي مختاباد مربوط به دو سال پيش اما با ذکر کلمه " زنده " پخش کرد که با اعتراض شديدايشون مواجه شد. شما در اين مورد چيزي نميدونيد؟اين هم دليلي براي نمونه براي صحبت هاي قبلي ام
موفق باشيد

Anonymous said...

ما هم از دیدن ویژه برنامه سال نو "صدای آمریکا" راضی بودیم ،البته اگه پارازیت میذاشت برنامه "بی بی سی" رو ببینیم ، احتمالا راضی تر می بودیم